Egy perc alatt milliók
2017. január 13. írta: Profigrammers

Egy perc alatt milliók

A sorakozó tankhajók rejtélye

 

 

A világ nyolcadik legnagyobb kikötője, az orosz olajvezetékek egyik legfontosabb tranzithelye a Finn öböl egyik legfontosabb partszakasza – a primorszki kikötő.


1268-ban már említik  a települést a finn iratok.  Akkor még Koivisto-nak hívták.  Az 1710-ben kezdődött nagy északi háború 1721-es lezárásakor került az Orosz birodalomhoz.  Nagy Péter cár idején a település kereskedelmi kikötő lett, innen elsősorban a Finnekhez szállítottak árut az oroszok.

Manapság már sokkal fontosabb szerepet tölt be.  A Balti tenger legnagyobb orosz kikötőjévé azután vált, hogy Vlagyimir Putyin a Szentpétervártól 130 km erre fekvő kis halásztelepülésből az orosz olajvezetékek egyik legnagyobb végpontjává tette.

A kétmilliárd amerikai dollárból kialakított Balti olajkitermelő és szállítórendszer csöveiből Primorszk termináljain keresztül nyelik el a tankhajók a töménytelen mennyiségű nyersolajat.  

Az olajátrakó 2001 óta működik. 5 évvel később 2006-ban 12 hónap alatt már 5,863,000 tonna nyersolajat vittek el a tankerek.  

 Azokat az óriás hajókat nevezik így, melyek a Földet is megkerülve a bolygó minden szegletébe szállítják a nyersanyagot. 

Több film is készült ezekről a szerkezetekről. Az alábbi linken az úszó kisvárosok és a transzatlanti olajkereskedelem működéséről készült film látható. 

Az egyik legmegdöbbentőbb dolog a tankerek mérete.  Az egyik legnagyobb fedélzete például akkora, hogy egyszerre öt  utasszállító gép is parkolhatna rajta.

https://www.youtube.com/watch?v=7TEjBuhUr-A

Az olajat nagy teljesítményű szivattyúkkal juttatják a tankajókba. Ezeknek a vezérlése az egyik legfontosabb és legkritikusabb része a szállításnak. Számtalan hibalehetőséggel kell szembenézni, és a legkisebb üzemzavar miatt értékes percek, órák vagy akár fél napok is kieshetnek a rakodásból!

Az, hogy minden perc értékes itt szó szerint értendő. Minden perc amíg a vezetékből nem folyik az olaj, több ezer dollár veszteséget is okozhat.

Az öbölről készült műholdképeken is jól látszik: a hajók – mint egy körhintánál- sorban állnak a dokkok előtt. Amint az egyik töltése kész, azonnal jön a másik. Ha a szivattyúk hibája miatt megáll a töltés, minden perc késlekedéssel nő a szállító cég vesztesége, melyet természetesen a szivattyúk üzemeltetőinek kell kifizetni.

Ezért az oroszok olyan céget kerestek, akik vállalták: a szivattyúk vezérlését úgy alakítják ki, hogy azok pontosan, és üzembiztosan működjenek.

 

Természetesen több olyan mérnökcsapatot is felkértek, akik képesnek tűntek a feladat megoldására. Végül az MMG Rendszerház és a Profigram mérnökeit választották!  A magyar csapat ugyanis olyan megbízhatóan működő megoldást kínált, melyre az oroszok rá merték bízni ezt a sokmillió dolláros rendszert.

A feladat azért volt nehéz, mert nemcsak alkatrészek meghibásodása miatt állnak le a szivattyúk, hanem a nagy nyomás alatt működő szivattyúk nem megfelelő vezérlése is tönkre teheti a gépeket.- mondta Megyeri Gábor a Profigram , ügyvezető igazgatója.  Szakembereiknek ráadásul azt is meg kellett oldani, hogy a vezérlő rendszer a megfelelő sorrendben a megfelelő szivattyúkat a megfelelő időben, a megfelelő nyomással és teljesítménnyel dolgoztassa. A  nyomás alatt lévő olajtartályok és csőrendszerek ugyanis egy nem megfelelően bekapcsolt szivattyútól is tönkre mehetnek, és akkor a fokozott tűz és robbanásveszélyről még nem is esett szó  Ez egy olyan komplex mérnöki feladat, melyet a világ mérnök csapatai közül is csak kevesen tudnak megoldani!

Ráadásul a magyarok mindent egy lapra tettek fel! Ha nem sikerült volna a vállalt feltételeket a vállalt időben teljesíteni, a cég biztosan csődbe megy!   

 Így aztán nem csoda, hogy a Profigram csoportnál a 2016  a tartályhajók titkának megfejtésével telt!

 

A magyar mérnök munkája persze kiállta az idő próbáját. A kikötőben 2000-óta dolgoznak szinte folyamatosan a Profigramosok, és  nemcsak a bővítésekben segédkeznek, hanem a felújítási munkák ütemezésében is sok hasznos tanácsot adnak.

Hiba nélkül működik a szivattyúk vezérlése, és a kikötő előtt a szivattyúk miatt nem, csak akkor áll a tankhajók sora, ha befagy a Finn öböl.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr2712122725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.