Tesla vagy Trabant?
2017. március 19. írta: Profigrammers

Tesla vagy Trabant?

Az igazság, ami a környezetkímélő autók mögött van.

 

 

Az energiaforradalom lázában élő világ egyik felében manapság a felelős gondolkodás, a másikban a szegénység miatt kerülnek előtérbe az energiatakarékos, hatékony technológiai megoldások. Egy felmérés szerint a magyaroknak nem kell szégyenkezni: egészen aktívak ez ügyben.

http://www.piacesprofit.hu/klimablog/tenyleg-szivesen-sporol-az-energiaval-a-magyar/

 

Nemcsak beszélnek, tenni is hajlandók az energia megtakarításért. Mondhatnánk, hogy attól, hogy ha valaki lekapcsolja a villanyt, kihúzza a TV-t vagy telefon-laptop töltőt, még nem menti meg a Földet, de azért ennél árnyaltabb a kép. 

 


A városi legendák szerint, ha tudatosan áramtalanítjuk nem használt eszközeinket és a lámpákba is kis fogyasztású LED-es izzókat teszünk, valamint a háztartási gépekből (hűtő, mosógép) alacsony energiafogyasztásút választunk, az elfogyasztott energia  akár ötödét is megtakaríthatjuk.   

 

forrás:Profigram.hu

Az energiatakarékos rendszerben, vagy egész lakásban gondolkodók számára pedig már az okos lakás az egyik nagyszerű megoldás. A fogyasztókat vezérlő központok és az ahhoz kapcsolódó vezérelhető fogyasztók nemcsak a kényelmet segítik. Ha a munkahelyről elindítható a mosás, így nem este megy a gép. Ez nem csak kényelmes, hanem így időt spórolni és ha a lakás megfelelő módon csatlakozik a hálózatra, a villanyszámla is olcsóbb lehet.  Az ezzel foglakozó cégek szerint a lakások „okosítása” azonnal kimutatható energia megtakarítást hoz.  

 

Bolygónk megmentésén Sir Paul McCartney is gondolkodik. Szerinte ha nem enne húst az emberiség. akkor csökkenne az állati eredetű metángáz kibocsátás, a farmerek Amazon-menti őserdő irtás és még a húsfeldolgozó ipar energiafelhasználása is megszűnne.

http://www.independent.co.uk/news/science/turn-veggie-to-save-planet-says-sir-paul-1040251.html

 

A levél jól mutatja mennyire nehéz eldönteni, hogy mi és hogyan szolgálja bolygónk erőforrásainak megőrzését. 

Miközben a globális felmelegedésről – politikai érdekek mentén- egyre többször lángol fel a vita, abban a világ vezetői egyetértenek, hogy a bolygó erőforrásait nem lehet vég és következmények nélkül kimeríteni. 

Az Európai Parlament 2007-ben el is fogadott egy irányelvet, mely szerint 2020-ban az EU éves energiafogyasztása 20%-al legyen kevesebb, mint a nyilatkozat keltezésekor.    

 

A szándék tehát már megvan. A kérdés, hogy a Föld megmentésért harcba induló fogyasztók, honnan tudják, hogy mivel tesznek jót a bolygónak és mivel nem? 

Manapság nagy vitákat kiváltó kérdés a villanyautóké. Nem, nem a dodzsemekre gondolunk. Az egyik leghíresebb amerikai elektromos autógyártó hangzatos, világmegváltó ígéreteivel kapcsolatban foglalkozott a kérdéssel  a wired.com.

 

A teljes cikk az alábbi linken olvasható.

https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/

 

A lényeg, hogy a kocsik karosszériáját és egyéb elemeihez  különleges anyagokat is használnak.  Olyanokat, melyeket csak nagyon rossz hatékonysággal lehet előállítani és  nemcsak az emberek dolgoznak döbbenetes körülmények között, hanem elképesztően környezetszennyező a bányászati technológia is.

Ha tehát a kapuzárási pánikban vásárolt sportkocsi elektromos hajtású, akkor biztosan, még csak magunknak teszünk jót. Az elképesztő vezetési élmény mellé nem biztos, hogy a Föld megmentéséért is eleget tettünk.

Ráadásul az akkumulátorok előállítása is újabb aggodalmakat vet fel. Nemrég szétbontották az egyik ilyen kocsi akkumulátor padlóját és több száz- laptopokban is használt- akkut találtak benne.  Azt a cég korábban már elmondta, hogy azért használnak ilyen technológiát, mert arra számítanak, hogy egyre olcsóbb és jobb energiatárolókat fognak a laptopokhoz tervezni és akkor olcsóbb és jobb lesz a kocsi is. 

Úgy tűnik az elképzelésük helyes.

A Cambridge Egyetem tudósai ugyanis már gőzerővel dolgoznak egy Lítium-levegős akkumulátoron, amely nagyságrendekkel jobb a mostani Lítium-ionos változatnál.

E közben pedig a világ államaihoz hasonlóan Magyarország is beszállt az elektromos autó bizniszbe. Egyelőre azonban nem tudományos eredményekkel. Állami támogatással lehet autót venni és a zöld rendszámos kocsik a fővárosban használhatják a busz sávokat, valamint ingyen parkolhatnak.

Szakértők szerint bolygónk szempontjából azonban még nem egyértelműen jobbak az elektromos kocsik.  Az áram előállításának módjától, a kocsik gyártáshoz használt technológiától függ, de ma még azt ki lehet jelenteni, hogy egy elektromos autó gyártása ugyanakkora, vagy nagyobb környezetterheléssel jár, mint egy hagyományosé.

A hagyományos és elektromos autók környezeti hatásairól, illetve annak bonyolult becslési módjáról pedig itt egy kis videó is.

 

 

Tovább árnyalja a képet, hogy az sem mindegy miként állítják elő az autók számára az energiát. Ettől is függ, hogy mennyire környezetkímélő a villanyautó csoda.  

A technológia azonban rohamléptekben fejlődik. Így akár holnap is bizonyossá válhat az elektromos autók híveinek kedvelt mondata:    

Környezetkímélőbb egy Tesla, mint egy Trabant. 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr10012351341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.