Terjed a nullás láz!
2017. október 13. írta: Profigrammers

Terjed a nullás láz!

Tényleg annyira környezetbarát az elektromos autó, mint hisszük?

Budapesten ma már az eldurvult vitákhoz, gyorsan, hangtalanul és környezetet kímélve sietnek ki a rendőrök. Legalábbis ezt ígérte főkapitányuk az első elektromos rendőrautó átadásán.

Nemcsak Kovács kettő tizedes és társai élvezhetik az ilyen autó nyújtotta vezetési élményt.

Két év múlva már az elektromos Porsche szerelmesei is száguldozhatnak, 2030 után a Mazda pedig már csak hibrid és elektromos kocsikat gyártana.

Már e két legutóbbi bejelentésből is látszik, hogy mekkora a verseny az elit autók piacán.  Minél több cég jelenti be, hogy ilyen kocsikkal képzeli el a Föld széndioxid-talanítását, és ily módon ő lesz a globális felmelegedés elleni harc egyik zászlóvivője, annál hangosabban hallani azokat is, akik szerint nem semmi a nulla. Mármint szennyezésből.

Miközben a világ összes autójának káros kipöfögését felülmúlja a 15 legnagyobb áruszállító tengerhajója!

Ehhez képest elenyészőnek tűnik a kocsik szennyezése, de még ezen a fronton is egyre nagyobb a harc. 

De miért és hogyan szennyez egy elektromos autó? a 24. hu legutóbbi alapos összeállításából nemcsak ez, hanem az is kiderül, hogy a közlekedés, és azon belül az autók mekkora környezeti terhet jelentenek.    

A cikk szerint a világon 14, Európában 20, Magyarországon pedig 25%-ban felelősek a hagyományos autók megemelkedett CO2 színtért.

Érthető, hogy a mérnökök és a döntéshozók egyre lázasabban dolgoznak azon, hogy a lehető legkevesebb szennyező anyagot toljanak ki a kocsik magukból.

Az egyik gond pont az, hogy a döntéshozók, politikusok és a környezetvédelemmel érzelmi vagy üzleti alapon foglalkozók – reklámosok, marketingesek- is beszálltak a buliba.

A legkevésbé környezetszennyezőnek kikiáltott kocsik kapcsán csak egy biztos: senki sem ért egyet senkivel.

Már a járművek – a benzinesé, vagy a dieselé is- üzemeltetés és elkészítési árában szinte felfoghatatlan mennyiségű tényező szerepel.

Kezdve a kocsikhoz szükséges alapanyagok bányászatától, azok előállításán keresztül a szállítás, illetve az üzemanyagok előállítása, szállítása, kezelési költségein keresztül a teljesen ingyennek gondolt megújuló energiákkal termelt áramig.

A problémák tehát már az alapoknál kezdődnek. A Föld ásványi kincseinek- legfőképp az akkumulátorok elkészítéséhez használt különleges fémek bányászata körül is óriási a csetepaté.  Azok az országok – ahol van ilyen ásványkincs- jóval olcsóbb a gyártás, így máris változik az elektromos-benzines kocsi ár aránya. És ez csak egy tényező!

Nemrég derült ki, hogy maguk a gyártók sem mindig mérik fel pontosan lehetőségeiket.  A FIAT például minden elektromos 500-on megdöbbentő összegeket veszít.  

Ha nem lenne elég nehéz a gazdasági számításokon alapuló döntés, az autógyártók és politikai döntéshozók még érzelmi húrokat is pengetnek. Ez pedig veszélyes, hisz a reklámosok jól ismerik azt a jelenséget, amikor egy-egy termék irracionális státusa miatt a vásárlóknak semmi sem számít.

Az iparági trendek, a marketingesek és PR-osok azonban nem hagynak választást. Aki kimarad, lemarad.

Az elektromos autók gondolata egyidős a benzinesekével. A wikipedia szerint már a 19.század végén Thomas Parker fejlesztett egyet.

 

A ’90 es évek közepén  a General Motorsnál döntöttek úgy, hogy csak elektromos hajtással próbálkoznak. Az eredmény szürreálisra sikerült és nem is lett közönségsiker. Egyetlen kocsit sem adtak el, de több száz autót béreltek tőlük- elsősorban Kaliforniában és Arizonában.  2003ban a programot lezárták és a kocsikat visszahívták, majd megsemmisítették. 

 

A zero emissziós autók fejlesztése és terjedése megállíthatatlan.

Ma még mindössze egyetlen olyan autógyár van, amely csak és kizárólag elektromos autót gyárt, sőt ezért is alapították. A TESLA

A cég első modellje, a Tesla Roadster sorozatgyártása 2008. március 17-én kezdődött el. 

A cég alapítója az litium-ion akkumulátorokban látta meg a lehetőséget. Bár a TESLA egyszer majdnem csődbe ment, a 2017 es modellpalettájával már tarol a piacokon.

Aki ilyen kocsit akar venni, annak a pár hónapnyi várakozás után azért rendesen a pénztárcájába kell nyúlni.  A naprakész árakért és modellekért érdemes ide kattintani.

 

A design és a kényelem nem elég. A hatótávolság ugyanennyire, ha nem fontosabb. Nyugat-Európában és a skandináv államokban jól kiépített töltőhálózat áll rendelkezésre. De egy tengerparti kirándulás közben kevesen várnak félúton 40 percet arra, amíg feltöltődik a kocsi.

Azt nem tudni, hogy a marketingeseknek meddig sikerül fenntartani az ilyen autók vásárlóiról kialakult képet, mely szerint manapság igazán előremutató és okos, valamint gazdag emberek autója az elektromos kocsi.

A következő pár évben – az áramtermelő technológiák és nyersanyagok változása miatt- biztosan folyamatosan változni fog az e autók környezetvédelmi megítélése.

De ma még az ezzel a témával foglalkozó szakemberek abban sem értenek egyet, hogy melyik kocsi, a Föld mely térségében és milyen finanszírozási körülmények között hagy kisebb ökológiai lábnyomot, mint benzines társa.  

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr4212971637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.10.14. 14:22:55

Nem szeretem, de együtt kell élni ezzel a torz bloggerfilozófiával...
Most nagyon trendi az elektromos autókról írni, de a műszaki ismeretek lényegtelenek ehhez.
Itt is átugorja a szerző a jelent és a közeljövő törvényszerűen várható lépéseit és azonnal a lmp-s "éjjel nem süt a nap" tudományos magyarázataival érvel. Persze kell hozzá pár trendi jövőkép, hogy ki mit tervez - ez ma úgy van leírva, hogy ezek a tények... - és a szokásos környzetevédelmi statisztikák.
Vajon miért nem elemzi senki, hogy ha a ma elérhető és már megfizethető hibridek széleskörű elterjedését várjuk el(!!!), mert a vízionált full elektromos megoldásokhoz még úgy 80% hiányzik..., szóval ha a mai dízelek helyett a párhuzamos hibridek lennének mindenhol, akkor csak ez mennyivel segítene a Földünkön????
Szerintem ezt és a sokkal korszerűbb soros hibridek még úgy 10 évnyi terjedését átugorni, semminek tekinteni nem más, mint anyagi alapú propaganda.
Hiszen addig, amíg a full elektromosok minden szennyezőt leválthatnak, ami még 15-20 év..., addig nem kell semmit tenni, elég a propaganda és szennyezhetjük tovább világunkat.
A szakértelemre jellemző, hogy a ma már kézbentartható Otto motorokat akarjuk elzavarni és addig meg a nagyságrendekkel jobban szennyező dízeleket megtartanánk.
A laikusoknak jelzem, hogyha eljutnánk a soros hibridehez, akkor az elektromos változat nem kerülne újabb fejlesztési évekbe és ezermilliárdokba.

nniicckk 2017.10.14. 16:59:16

BAROMSAG !

Egy elektromos auto MINDEN szempontbol jobb, kifinomultabb, megbizhatobb mint egy fosszilis. Tized annyi alkatresz, ezert nincs folyamatos karbantartasi igeny. Nem fustol a varosban, nem okoz zajt.
Pusztan a zajszennyezes miatt bekene tiltani a belsoegesu motorokat,