Hét mondat, amit ne mondj egy állásinterjún
2018. május 13. írta: Profigrammers

Hét mondat, amit ne mondj egy állásinterjún

Pár trükk, hogyha mégis beszélned kell a rossz tulajdonságaidról

Egyre többször döbbenhetünk rá, hogy magunknak kell megteremtenünk a lehetőségeket, így a jobb munkahelyhez vezető utat is nekünk kell megtalálnunk.  Sok helyen olvashattuk már e közhellyé vált mondatot, de a valódi értelmébe kevesen gondolnak bele. Aki szívét-lelkét beleteszi a munkába, a napi nyolc-tíz óra után már kevés energiája marad átgondolni, hogy merre tart az élete, és hogyan tudná azt jobb irányba kormányozni. 

Nemcsak a szakemberek mondják sokszor, hogy hétévente érdemes és kell is váltani.  A tapasztalatok szerint ennyi idő után már az ember kezd belefásulni abba a területbe mellyel nap mint nap foglalkozik. Kivételek persze mindig vannak. Sokan húsz-harminc évet is eltöltenek úgy a munkahelyükön, hogy feladataik nem változnak.  Aki kevésbé jól tűri a monotonitást, de a munkahelyén jól érzi magát, annak érdemes a szakmáján belül új területeket keresni.

foto: Happy Brain Science

Ha ez nem megy, érdemes új állást, másik céget keresni. Sok nyugati dolgozó irigykedve nézhet a közép-európai munkavállalókra. Persze nem a bérek és juttatások miatt, hanem mert ebben a térségben – egyes területeken – olyan mértékű munkaerőhiány alakult ki, amely miatt könnyű helyzetben vannak a dolgozók.

foto:victorimedia.com

 

Az állásinterjúkon tehát manapság könnyebb a helyzet errefelé, de mégis van pár olyan mondat, amit semmiképp sem érdemes kiejteni a szánkon.

 Biztosan nem jó jel, ha azzal indítjuk a beszélgetést, hogy:

Az önök cége mivel is foglalkozik?

Csak ronthat a helyzeten, ha azzal folytatjuk, hogy:

Az előző főnököm egy idióta volt, a munkám pedig pocsék.

A HR-eseknél nem aratunk osztatlan sikert, ha ezt kérdezzük:

Nagy baj lenne, ha…?

Ha mindenez után még nem köszönték meg, hogy eljöttünk, fokozhatjuk azzal:

Én ebben vagy/és abban nagyon rossz vagyok.

Az indokolatlan magabiztosság és öntömjénezés sem tesz szimpatikussá minket.

Az „Én nagyon keményen dolgozom, gyorsan tanulok” kijelentés ráadásul már nagyon elcsépelt.

A felvételizőket biztosan érdekli, ha valakit kirúgnak az előző munkahelyéről, különösen, ha az is kiderül, miért?

Mindezt megkoronázhatjuk azzal, ha rögtön tisztázzuk:

Egészen pontosan mikor és mennyit is kell dolgozni itt?

Se szeri se száma a hasonló összeállításoknak. Itt és itt is található ilyen. Valószínűleg hosszabb elemezés nélkül is kiderül, hogy egy ilyen felvételi után mi lesz a HR-esek döntése.

Az interjúztatók ráadásul a beszélgetés végén jó pár kérdést is feltesznek. Hogyan lehet úgy beszélni a jó tulajdonságainkról, hogy az ne legyen „túl sok”, illetve miként vallhatjuk be a rosszat úgy, hogy azzal ne csökkentsük esélyeinket?

Azt gondolnánk, hogy az öndicséret könnyű műfaj. Pedig nehéz úgy beszélni a jó tulajdonságainkról, hogy az keltsen visszatetszést. Szakemberek szerint a legjobb, ha a saját jó tulajdonságainkból azokat hangsúlyozzuk, melyek passzolnak a céghez ahová jelentkeztünk. Ha egy családi vállalkozásban szeretnénk dolgozni, akkor elmondhatjuk, hogy mennyire szeretjük a kevés emberrel működő munkahelyet és a családias hangulatot, mert egyébként mi is családszeretőek vagyunk.

A több országban vagy több helyen fiókot fenntartó cégnél pedig előny lehet, ha flexibilisek vagyunk, szeretünk új kihívásokat keresni, és az sem baj, ha ezért költöznünk is kell.

foto:ThinkLink

Minden cégnél jól jön a pozitív gondolkodású, energikus, érdeklődő munkatárs, aki imádja a szakterületét.

Manapság varázsszó a csapatmunka. Akkor az igazi, ha ez nem csupán ígéret, hanem tényleg szívesen bíbelődünk a részfeladatokkal.  A nem nagyotmondó bemutatkozáshoz további ötleteket itt találhatunk. 

A rossz tulajdonságainkról még ennél is nehezebb beszélni. Nemcsak azért, mert – természetesen – alig van belőlük.

A maximalista vagyok és túl szerény – közhely már lejárt lemez és nagyon visszataszító.

Inkább keressünk olyan dolgokat, melyek ugyan rossz tulajdonságok, de a munkavégzést érdemben nem befolyásolják. Jó, mondjuk egy köröm- és kézmodell állásinterjún nem jó, ha az ember bevallja, hogy néha izgalmában rágja a körmét.  Egy fogyókúrás szer forgalmazója sem örülne a vallomásnak, mely szerint néha egy egész zacskó chipset megeszünk. De egy titkárnői állásnál nem lehet kizáró ok, ha néha bizergáljuk gondolkodás közben a hajunkat. Szakemberek szerint a legjobb megoldás – mint sok vizsgán – ha arról beszélünk, amit biztosan tudunk, illetve  amiben biztosak vagyunk.

Ha nem elég jó a nyelvtudásunk, akkor hangsúlyozzuk azt, hogy milyen nyelvórára járunk és miért. Ha nem tudunk elég gyorsan az Excelben dolgozni, akkor mondjuk azt, hogy inkább humán beállítottságú vagyok, és ha lehet kerülöm a táblázatkészítést, de az alapokat természetesen tudom.

 

foto:DavidsonMorris

Azt azonban sose felejtsük el, hogy a hasonló praktikákat ismertető összeállításokat – mint a CVONLINE-ét is – nemcsak az álláskeresők olvassák ám! A HR-esek „kötelező” szakmai minimuma ismerni ezeket. Így talán érthető az a – ma már – közhely, mely szerint az első lépés az, hogy ismerjük meg jól magunkat.  Így sokkal jobban választhatjuk ki azt a pozíciót és munkahelyet, amelyre pályázunk. Az is egyértelmű, hogyha jól választottunk, akkor nem lesz olyan szakmai akadály, amely miatt nem kapjuk meg az állást. Az pedig, hogy mennyire leszünk szimpatikusak az állásinterjún sokszor csak szerencse kérdése. Ezt a faktort majd akkor lehet teljesen elfelejteni, ha a leendő munkatársakkal egy HR robotja beszélget.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr2413914872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pizo 2018.05.14. 08:58:48

Ha valóban akkora munkaerőhiány lenne, abban az esetben a munkavállalónak nem kellene rengeteg cikket, tanulmányt, stb. elolvasnia arról, hogyan írjon önéletrajzot, hogyan viselkedjen az állásinterjún, hogy a siker némi reményével indulhasson egyáltalán a HR-esnél.

Zoli

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.14. 09:11:57

Minden fő kérdésre már régóta ki lett dolgozva a szabványos kamuválasz is.

Pl. előző munkahelyről sose szabad rosszat mondani.

Ha meg ki lettem rúgva, azt kell mondani "átszervezés volt", "a cég kivonult arról a piacról, melyhez az én munkám is tartozott". Sose fogják ellenőrizni, s eleve ellenőrizhetetln.

"Én ebben vagy/és abban nagyon rossz vagyok."

Mindig azt kell mondani, amiben jó vagy, esetleg kicsit lehet túlozni is.

"Egészen pontosan mikor és mennyit is kell dolgozni itt?"

Itt viszont tévedsz. Aki erre nem kérdez rá, azt nem veszik komolyat.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.14. 09:28:49

"Az önök cége mivel is foglalkozik? "
Jah hát még véletlenül se kérdezzük meg, hogy mit kellesz majd csinálni...
Ez a kérdés max akkor rontja el a helyzetet, ha valami agyatlan rabszolgát/robotot keresnek, de szvsz olyan helyre jobb is ha nem vesznek fel...

2018.05.14. 09:35:49

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
"Ha meg ki lettem rúgva, azt kell mondani "átszervezés volt", "a cég kivonult arról a piacról, melyhez az én munkám is tartozott". Sose fogják ellenőrizni, s eleve ellenőrizhetetln."

Második multis munkahelyemen vagyok, mindkettőnél volt valamiféle ellenőrzés az azt megelőző munkahelyekre. Azt hamisítani már bűncselekmény lenne. Ha kirúgtak volna, azt megtudta volna a következő munkahelyem.

2018.05.14. 09:38:21

@pizo:
Munkaerőhiány mindig adott területen tapadztalattal rendelkezőkből van, ha van, de ezen szakembereknek is tudniuk kell magukat menedzselni, ezért elvileg érdemes foglalkozniuk azzal, hogyan adják el magukat. Nyilván az ilyen közhelyes cikkek nem vehetők komolyan.

Beer Monster 2018.05.14. 09:45:15

Na vajon egy olyan alak, aki még a táblázatszerkesztést is kerüli, az minek jelentkezhet, közmunkásnak?

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.14. 09:57:23

@diszkriminans:

2007 óta csak multiknál dolgozom.

Sose néznek meg komolyan semmit. Ezen pl. a jelenlegi a 5. munkahelyem. Ellenőrzik a kötelezőt, s kész. Plusz megnézik a FB-profilt. Csak akkor nyomoznak, ha valami nagyon gyanús.

Bert Maverick 2018.05.14. 10:24:51

@Berelhetoreklamfelulet: ez azért rossz kérdés, mert kiderül belőle, hogy annyira sem érdekel a pozíció, hogy a neten megnézd interjú előtt a cég honlapját. Nem a te konkrét feladatodról van szó, hanem általában a cégről, amivel azért illik alapszinten tisztában lenni, ha oda jelentkezel állásra.

Simon Géza 2018.05.14. 11:40:09

@Bert Maverick: Ugyanmár. Hülyeség. Miért is kell tudnom bármit is? Nekik sem kell tudniuk bármit rólam. Azért van az első interjú, hogy bemutatkozzunk egymásnak. Meg azzal tiszteljük meg egymást, hogy rászánjuk a személyes/céges időnket egymásra. Ennyi. Meg most a neten lévő infóról úgyis tudja mindenki, hogy propaganda, mézesmadzag és patyomkin falu.

pizo 2018.05.14. 11:41:47

@blah: Hát eléggé befont a társadalmat, meg az utódállamokban is nyomul, szóval multi:)

Zoli

pizo 2018.05.14. 11:43:27

@diszkriminans: Igen, szóval a referenciák nem elegendőek , amik ráadásul - esetemben - könnyen ellenőrizhetőek is.

Zoli

werinter 2018.05.14. 11:51:22

A cikkben leírtak mind igazak lehetnek a tipikus pesti irodai tili-toli munkákra, a milliós fizetésekért öltönyben bohóckodó majmoknak.
A legtöbb helyen elolvassák (jó esetben) az önéletrajzot, rákérdeznek néhány részletére, elkérik a végzettséget igazoló dokumentumokat, meg esetleg megkérdezik miért akar az illető ott dolgozni. Főleg olyan területen tevékenykedő cégek esetében, ahol egyébként is munkaerőhiány van, nem fognak ilyen baromságokkal foglalkozni, hogy mik az erősségei meg gyengeségei a munkavállalónak, meg, hogy mennyire szimpatikus. Mivel egyszerűen kell az ember. Ha nem ért hozzá vagy beletanul, vagy továbbáll (ha magától nem, hát akkor kirúgják). Ennyire egyszerű.

igazi hős 2018.05.14. 12:14:28

@Berelhetoreklamfelulet: Ha 2018-ban nincs 10 perced arra, hogy a neten körbenézz a cégről, ahova jelentkezel, az egyrészt a te igénytelenségedet jelzi, másrészt ismerjük az univerzális szerszám szabályát: ami mindenre jó, az semmire sem jó. Ez szakemberre is ugyanígy igaz.

igazi hős 2018.05.14. 12:19:38

@Simon Géza: "Miért is kell tudnom bármit is?" Tehát neked -mondjuk- asztalosként tök mindegy, hogy napi 8 órában egyforma széklábakat fogsz csinálni az Ikeának, vagy egyedi, drága bútorokat vagy épp kiállításra egyhetes, eldobós standfelszerelést? Akkor nem fogsz csodálkozni, ha ezekből a legszarabbat kapod? Hiszen neked mindegy.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.14. 12:21:14

@Bert Maverick:
Jah... főleg, hogy a hirdetések túlnyomó többségénél "dinamikusan fejlődő nagyvállalat" -nak hívják a céget, amihez jelentkezel.
gl utánanézni....

Simon Géza 2018.05.14. 12:27:33

@igazi hős: Esetleg megpróbálhatnád az értő olvasást is. Én nem arról beszéltem, hogy ne tudj semmit, mikor ott dolgozol, hanem hogy fölösleges annyira nagyon készülni az első interjúra. Annyit meg mindenképp tudsz, hogy kb. mi a meló. A részletek meg a hirdetésben, meg a neten nagyon nem lesznek fönt, szóval fölöslegesen is olvasgatnád a sok haszontalan információt. Az interjún. Ott kell jól kérdezni. A többi félig kamu.

Na és ha már a hülye példáidat nézzük, nem fogsz olyan hirdetést találni, ami azt fogja meghirdetni, hogy hát asztalost keresünk napi 8 órában, egyforma széklábak csinálására. Ezen kívül keresünk kifejezetten sz@r, eldobhatós strandfelszerelést gyártó embert. Ezt bizony te nem előzetes kutakodásból, hanem a helyszíni, személyes interjúkon van esélyed egyáltalán megtudni. De még ott sem mindig.

bontottcsirke 2018.05.14. 12:29:45

És a ; mennyit kell visszaosztani vagy hogy van az alkotmányos költség, azok jó kérdések?

Ellenzéki Tüntető 2018.05.14. 13:08:05

Ilyen faszságokat csak a rohadt fideszeseknek kel tudni engem eltart az Álam!! Kibaszot orbán lecsökentete a segélyt szavazunk Gyurcsányra hogy engem megin eltarcson az Álam!!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.05.14. 13:29:19

"Ha nem tudunk elég gyorsan az Excelben dolgozni, akkor mondjuk azt, hogy inkább humán beállítottságú vagyok, és ha lehet kerülöm a táblázatkészítést, de az alapokat természetesen tudom. " --- Neeeee... Először is, csakmert humán beállítottságú valaki, nem hülye az Excelhez. Az Excelhez azért nem ért, mert nem tanulta meg. Meg kell tanulni, erre az a megfejtés, nem az, hogy már állásinterjún elmondod, hogy ki fogod kerülni a feladatot.

Beer Monster 2018.05.14. 14:40:43

@jobangel: A hülyék is "humán beállítottságúnak" mondják magukat, így ez a szó kétféle dolgot is jelent.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.05.14. 15:41:43

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: nekem még az FB profilt sem tudják megnézni. És valóban, semmit nem tudnak ellenőrizni. Még a volt főnökömet sem tudják felhívni, hiszen nem is tudják ki az, meg már rég nem ott dolgozik ő sem.

Nbl 2018.05.14. 15:52:56

"Nagy baj lenne, ha.." - ... csak a felét kérném az előzőleg megjelölt fizetésnek?

Barkalot 2018.05.14. 15:57:10

"Nagy baj lenne, ha…?"

Ha mi?

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.14. 16:10:21

@enpera:

Ahol most vagyok, oda fel se vesznek, ha nem találják a FB-profilodat...

2018.05.14. 16:27:29

@werinter:
A francokat nem, IT szektorban is 4-5 körös interjúk mennek, az első, de általában az első 2 HR-essel van, aki bullshit kérdéseket fog feltenni. Kevés kivétel persze akad.

2018.05.14. 16:31:26

@jobangel:
Nem létezik olyan, hogy humán beállítottságú, legalábbis 1 bites érttékként nem (humán vagy reál), de folytonos egydimenziós skálán sem, aminek az egyik végén a humán, másik végén a reál van, mert egynél sokkal több dimenzióban tér el a beallítottság. Leggyakrabban aki reál vagy humán beállítottságúnak vallja magát, az csak bezárt egyes területek felé egy kaput, amit ha meghall, akkor elsüketül az agya, nem akar belőle megérteni semmit.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.05.14. 16:38:46

@diszkriminans: ezzel egyetértek. A posztbeli "én humán vagyok, így nem értek az excelhez" érvelés ezért is teljes mellélövés. Meg azért is, mert az excel nemtudást nem mentegetni kell, hanem le kell ülni, és megtanulni excelül.

ArriMedes 2018.05.14. 17:38:44

@pizo:

a munkaerőhiány a cég szempontjából értendő, akkor és ott adott cég nem talál olyan embert, amilyet szeretne.
csak a médiában ezt úgy adják el, mintha minden szektorban rengeteg relatíve jól fizető állás lenne, amit szinte bárki elvállalhatna, csak hát mégsem, mert kevesen vannak, elmentek vagy nem szeretnek dolgozni.
de ez így propaganda, nem több.

ArriMedes 2018.05.14. 17:39:41

@jobangel:

hol van ilyen a posztban, sehol

Ha nem tudunk elég gyorsan az Excelben dolgozni"

ez így elég semmitmondó, legfeljebb úgy értelmezhető hogy meg tud mindent csinálni, de nem villámgyorsan mert hiányzik a rutin.

Beer Monster 2018.05.14. 17:44:10

Mondom, ez a "humán beállítódás" az esetek többségében takarózás a gyenge szellemi képességek miatt.

Mindenki tudja, mit írt József Attila vagy mikor volt a Római birodalom. Csak van, aki mást nem tud.

Only God judge on Me 2018.05.14. 17:46:10

Az hogy megkerdezi a palyazo hogy mi is a profilja a cegnek, ha egy fejvadaszhoz kell menni es nem a konkret ceg hr-esehez az még belefer, de onnantol hogy tudod a ceget, es behivnak kovetkezo korre illik utanajarni. Mar csak azert is mert ha a jozpontja a belvarosban van de a telephely ahol dolgozni kell a 16. kerulet vegen, na az csecs... en mindig miutan tudom melyik ceg megnezem a honlapjat, vagy az e-beszamolon a merleg eredmenykimutatasat, uzleti jelentest. Sokat elmond ha vegig veszteseges vagy nullszaldohoz kozeli a ceg, vagy hanyan dolgoznak... beruhazas kereteben uj gyartosort telepitenek mert akkor innovativ a ceg, van jovore vonatkozo tervei, megrendelesei es nem biztos hogy 2-3 even belul szanaljak az egeszet. Es nem mellesleg ha belegondolsz az interjuztato helyebe az plusz pont hogy van nemi fingod hova is szeretnel menni dolgozni. A bemutatkozasom utan az elso mondatom mindig az volt az intejualanyhoz hogy tudja-e hogy mivel foglalkozik a ceg? Es nekem mindig pozitiv volt ha valaki veszi a faradtsagot hogy 10 percet eltolt azzal hogy felkeszul hova is akar jonni dolgozni, netan van infoja mi is a ceg profilja. Ez nekem mindig is azt sugallta hogy nemcsak a munkaero piacrol esett be hanem tenyleg ott akar dolgozni ahova beadta a palyazatat. A fejvadaszt meg nyugodtan lehet faggatni, ha akarja ugyis elmondja , o ugyis csak azert van mert egy eloszurokent lep a rendszerbe, hogy ne a teljesen foggalmatlan marvany sotet embert ajanja tovabb a ceghez, hanem akiben latja azt hogy akar dolgozni es tolni akarja azt a szekeret es beleillik a ceg szervezeti kulturajaba, es letrejohet nem csak egy szakmai alapra epulo kolcsonos szimpatia es szimbiozis a munkavallalo es a munkaltato kozott.

ArriMedes 2018.05.14. 18:55:09

@Beer Monster:

egy troll szerint igen. de vannak értelmesebb emberek is.

Void Bunkoid 2018.05.14. 19:16:43

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: ha tényleg FB-profil a beugró egy munkahelyre, a mai tizenéves generáció komoly bajban lesz 4-5 év múlva - őnekik ugye már jórészt ciki a 13 éve(!) indult fészbuk, már inkább a szüleik fő kommunikációs-közösségi platformja, mint az övék.

Más.

A mostanában gyakran emlegetett munkaerőhiány igazából csak a Dunától nyugatra igaz, ahol a nem-magasan-képzett munkaerő minden különösebb gond nélkül akár 100 kilométerről is képes ingázni Ausztriába (és megéri neki...), vagy eleve már a sokkal jobban jelenlevő nemzetiségi gyökerek és/vagy odaáramló németség, turizmus, satöbbi okán eleve rendelkezik nyelvtudással és kivándorol.

Na, a Dunától, de még inkább a Tiszától keletre k*rvára nincs ilyen jellegű munkaerőhiány, ellenben kb közmunkás bérnek megfelelő fizetésért lehet ilyen melókat elvégezni, és mivel RENGETEG a munkanélküli, simán ugranak a havi nettó 70-75 ezerre is, mint gyöngytyúk a takonyra.

Főleg, mert főleg a szegényebb vidékeken, Borsodban, Szabolcsban, de Hajdú-Bihar sárréti részén is ez hiába nevetitek ki, ez már hatalmas pénznek tűnik.

Az, hogy kivándoroljon valaki - keleti végről többnyire bármilyen szak- és nyelvtudás nélkül, az szinte teljességgel lehetetlen. Már csak azért is, mert a pont fent emlegetett fizuk következtében a legtöbb ottani még Budapestig sem tud eljutni, annyira nincs pénze, nemhogy külföldre.

Szaktudással rendelkező, képzett munkaerőből országosan hiány van - ebben nagyrészt tevékenyen részt vett az EMMI a - mostmár jogosan rájuk sütögethető - "elmútnyócév" alatt a csodás oktatáspolitikájával.

Void Bunkoid 2018.05.14. 19:26:43

Kelet-Magyarországot, ha a jelenlegi trend folytatódik, záros határidőn belül az ország el fogja veszíteni.

A "jobbik" változat az, hogy egyszerűen kihal/elnéptelenedik, a "rosszabbik" meg az, hogy egyszerűen megelégelik az emberek a dolgot, fellázadnak, és a Nagy Magyar Öntudatú Kormány szégyenére a keleti megyék önként fognak csatlakozni az egyre jobban elhúzó és feljövő Romániához.

Mivel nem lehet turizmusra építkezni, mint a hangulatos dimbes-dombos, tavacskás, nyugati határhoz közelesős, virágzó Dunántúl esetében (kivéve Baranyát ugye, de még így is jobb helyzetben vannak), egyedül kettő darab eszköz van - agrár és oktatás. Ezen a két területen kell nagyon durván tolni, fejleszteni. Aki nem okostóni, az legyen paraszt (nem a negatív értelmében mondtam, ha jól megy a dolog, nagyon is meg lehet élni belőle), és legyen a Tiszántúl az ország éléskamrája, aki meg okostóni, az meg húzzon a legközelebbi városba és legyen mérnök :)

rozsomák 2018.05.14. 19:44:52

@Void Bunkoid:
"Szaktudással rendelkező, képzett munkaerőből országosan hiány van"

Azért ezzel részben vitatkoznék...
A minap pont siránkozott egy vállalkozó, hogy meghirdetett 3 állást és csak 9 jelentkező volt, aból a fele elhúzta a száját a pénzt meghallva és lelépett. Ugyan fel tudott venni megfelelő embereket, de már szalemberhiányról vizionált, merthisz volt aki lelépett, meghallva a fizetést.

Szóval ez a "munkaerőhiány" valójában az esetek jó részében csak annyit jelent, hogy a cég a minél jobb embert akarja a lehető legalacsonyabb bérért és ha ez nem jön össze, akkor megy a sírás, hogy brühühü, nincs ember.
Ja, annyi pénzért tényleg nincs. (De van megfelelő, bár nem a legtökéletesebb..)

De mivel 1 állásra van még így is több kvalifikált -- vagy többé-kevésbé kvalifikált, bár nem eszményi - jelentkező, általánosságban azért túl van ragozva ez a kvalifikált munkaerő hiánya.
5 éve volt egy helyre100, ma már csak 5 jelentkező.. jaj, hát tényleg rémes..

Olyan ez, minth a vásárló siránkozna, hogy nincs kiváló áru bagóért.. Akkor mindegyik cég értetlenkedne, hogy már hogyne lenne, csak hát azért meg is kell fizetni a minőséget..

Ja, hogy ők meg épp a jó munkaerőt nem akarják megfizetni.

ArriMedes 2018.05.14. 19:50:55

@rozsomák:

vagy épp az elvárások irreálisak.
jó fizetés, de a többség által teljesíthetetlen feltételek, így aztán hiába mennének dolgozni, nem veszik fel őket, mert nem felelnek meg.

rozsomák 2018.05.14. 20:05:29

@rozsomák:
Kis kiegészítés előbbihez....

A nettó bérhányaddal vannak nálunk komoly gondok..
Ez a kifejezés azt jelenti, hogy a megtermelt új értékból mennyi a nettó bér.
Nálunk ez úgy 22-24 % körül van, míg a fejlett 15 EU-országban ennek a kétszerese.
Náluk minden megtermelt egységnyi GDP-ből kétszer annyit kap nettóban a dolgozó, mint nálunk.
És ebben nincs benne a hatékonyságkülönbség, nincs ám !!
Minden 1000 EU új értékből ott 440 EU-t kap a melós, nálunk 1000 EU-ból 220-240-t..
(Na de ez nemcsak a multikra, hanem a kis magyar vállalkozásokra is igaz, tehát kár a multakat szidni, a magyar vállalkozó is a töredékét fizeti, legfeljebb nem a cég könyveiben látható, hanem egyéb trükkökkel - pénz ide-oda tologatások, számlázások segítségével - máshol. )

Na ebben van mostanában valami javulás, nő a bérhányad, el is kezdődött a sírás-rívás, hogy - annyi pénzért, mint régen - nincs ember !!!

rozsomák 2018.05.14. 20:08:36

@ArriMedes:
persze az esetek egy részében azért tudjuk, hogy itt is, mint máshol, csak formális a pályázat, mert megvan már az, akit fel kell venni, a HR-nek az a dolga, hogy olyan feltételrendszert alakítson ki, hogy arra az illetőre passzoljon, a többieket tántorítsa el.
És nincs az a hülye HR-es, aki ezt ne tudná megoldani.

Beer Monster 2018.05.14. 21:11:49

@ArriMedes: Hogyne igen, a neked nem tetsző vélemény az minősítgetéssel cáfolható, nem érveléssel.
Csakugyan arra asszociálsz, hogy egy ilyen hatására meghátrálok egy vita elől?

Beer Monster 2018.05.14. 21:13:21

@Void Bunkoid:
Az ország keleti felében valóban borzalmas szegénység van, ezt én is láttam. Ellenben a következménye éppen az ellenkezője, az is látszik.. A szegény ember tud és akar is a legkevésbé változtatni. Nem is látják a lehetőséget, nem tudnak kilépni a mindennapi problémák mókuskerekéből.

ArriMedes 2018.05.14. 21:41:04

@Beer Monster:

ugyan mit kellene cáfolni az általad alá nem támasztott, nyilvánvaló előtítéletes és hülye szövegeden? hozz arra forrást, hogy a humán beállítódás a gyenge szellemi képesség szinonimája lehet, hozz forrást arra hogy mindenki tudja a két példád, aztán utána lehet miről beszélni, addig még ez az etetés is sok.

Beer Monster 2018.05.14. 22:12:55

@ArriMedes: Na ne csináljunk már úgy, mintha valami újdonságról lett volna szó. Mielőtt pedig valamit a számba adsz, amit te gondolsz, talán olvasd el azt, amit én írtam. Szerencsére az írás nem száll el.

ArriMedes 2018.05.14. 22:32:57

@Beer Monster:

1Mondom, ez a "humán beállítódás" az esetek többségében takarózás a gyenge szellemi képességek miatt.

2Mindenki tudja, mit írt József Attila vagy mikor volt a Római birodalom.

majd ha ezeket igazoltad, folytatódik az etetés, addig legfeljebb magaddal beszélgetsz

Beer Monster 2018.05.14. 22:51:02

Ez a magyarázat, ezen nincs mit igazolni. Az állításról egyenesen lemaradtál, nyilván elfelejtetted elolvasni a beszélgetést. Így nem is csoda, hogy a saját ellenszenvedet írtad bele, csak akkor azokat vállald a saját nevedben, amiket te írtál. Szerencsére az írás nem száll el.

Én nem fogok magyarázkodni, ilyen kabátlopásos egyoldalú helyzetbe hagyni magam belekényszeríteni, mikor a kiforgatást, rágalmazó megjegyzéseket nem én követtem el.

2018.05.14. 22:52:23

@Void Bunkoid:
Igazából Dél-Dunántúl bizonyos szempontból rosszabbul áll, mint Észak-Magyarország meg Észak-Alföld, és Dél-Alföldnél határozottan rosszabbul. Csak ottincs szomszéd országban feltörekvő régió, Baranyától délre Horvátország legszegényebb része van. De a keleti megyék sem fognak kiválni, csak idővel a már gazdagabbá váló partiumi, erdélyi városokba fog átjárni dolgozni az el nem vándorolt része a lakosságnak.

csacskó 2018.05.14. 23:19:08

@Bert Maverick: Ugye, ezt arra is érted amikor jelentkezel egy hirdetésre, de se cégnév se semmi nincs feltüntetve, behívnak de egy semmit mondó cégnév van csak kirakva pl. xy kft.

HARP3R 2018.05.14. 23:28:20

Az állásinterjúk tartalmi részével csak a multik foglalkoznak, a többi munkahelyen az egyszerű szimpátia a lényeg. Megnéznek - meghallgatnak és felvesznek vagy nem. Ha elhiszik hogy alkalmas vagy es tudnak bízni benned, akkor tiéd az állás. A multi világ viszont sajátos életforma, mely szerencsére kiszámitható is. Tudni lehet mit várnak. Ha azt a műsort adod elő, ott is nyersz.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.05.15. 06:20:34

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: akkor az szar hely. Nem kötelezhet senki hogy használjak és regisztráljak egy ilyen fos adathalász oldalra

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.15. 06:45:32

@enpera:

Nem köteleznek. Csak ha nem találják a profilodat, kockázatos álláskeresőnek minősítenek, s tényleg csak akkor fognak felvenni, ha nagyon kell ember és nincs jelentkező.

Bobby Newmark 2018.05.15. 07:46:55

@Berelhetoreklamfelulet: Ha a szájbatekert állásinterjún kérdezed meg, hogy mi a faszra is jelentkeztél, akkor egy idióta vagy.

2018.05.15. 08:08:26

@ArriMedes:
Én eddig csak olyanoktól hallottam magukra vonatkoztatva a humán beállítottságot, akik valamilyen gyengeségüket magyarázták vele.

De itt van egy példa: a szociológia ugye elvileg humán terület. Ha egy szociológus azt magyarázza, hogy ugye humán beállítottságú, ezért nem ért a matekhoz, a statisztikához, illetve hülye a számítógépekhez, azon belül a statisztikai szoftverekhez, akkor képen röhögjük, mert ezek a szakmájának alapvető eszközei.

2018.05.15. 08:11:25

@Bobby Newmark:
Az esetek többségében nem tudod mire jelentkeztél, mert a legtöbb multis álláshirdetés mögött nem egyetlen pozíció van. A jelenelgi munkahelyemen nagyjából a harmadik körben körvonalazódott, milyen pozícióba kerülök, de mivel új pozíció, ezért a mit kell csinálni csak hónapok alatt körvonalazódott.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.15. 09:00:39

@Bobby Newmark:
Jah, max neked, mikor valami noname csóró céghez jelentkezel takarítónak, na ott talán tudod, hogy konkrétan hova mész....

De komolyabb helyeken, nem a cégek maguk hirdetik az állásokat, és a minőségi hr-esek még csak véletlenül sem mondják meg még az interjú előtt, nehogy véletlenül már a cég nevének halaltáról elmenjen az illető...

Jah az meg külön öröm, hogy mikor meg kérdi az ember, hogy mi is lenne a konkrét feladat, akkor megy a habogás meg a hebegés, mert a interjúztató is annyira készült, hogy csak na...

Void Bunkoid 2018.05.15. 09:51:43

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: de miért lesz valaki kockázatos álláskereső azért, mert nincs fészbukoldala?

A Facebook habár közösségi oldalnak indult, gyakorlatilag mára a 20-30-40es korosztály elb*szott privát személyes clickbait-oldalává (ugye a lájkok) züllött, ahol mindenki nárcisztikuskodik és celenek képzeli magát, óriásiakat hazudik a tökéletes - valójában hót sivár - életéről.

Az egyetlen hasznos funkciója talán a csetablak/messenger - de már ahhoz SEM kell facebook-oldal, simán lehet messenger accountot regisztrálni FB nélkül is, ami tetszik, nem tetszik, a már említett korosztályban gyakorlatilag kiszorította a telefonálást, mint az azonnali kommunikáció elsődleges formája.

Beer Monster 2018.05.15. 10:11:50

Miféle szegmensben fordul ilyesmi elő? Mégiscsak úgy megy oda valaki, hogy fűnyírást és programozást vállalok, komposztálást és vérvételt nem.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.15. 10:16:35

@Void Bunkoid:
A telefonálást a technológiai fejlődés szorította ki.
Miért fizetnél percenként egy olyan dologért, amit egy egyszerű alkalmazás ingyen (ha van neted) megold, jobban?

A telefon egy nagy dolog volt, fél-1 évszázada. Ma már az elmúlt kor emléke...

Beer Monster 2018.05.15. 10:20:06

"eddig csak olyanoktól hallottam magukra vonatkoztatva a humán beállítottságot"

Kell, hogy legyen valódi humán beállítódású is köztük, bár nyilván pont a szó másik jelentése miatt a jó képességű emberek kerülik ennek a használatát.
Végtelenül eklatáns példa viszont, mikor leírom, hogy a "humán beállítódás" AZONOSALAKÚ/TÖBBJELENTÉSŰ kifejezés, erre egy magát valószínűleg humán beállítódásúnak tekintő azzal kezdjen vádolni, hogy SZINONIMNAK neveztem. Ekkora öngól nincs.

Nekem meg se kell szólalnom.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.15. 10:33:46

@Void Bunkoid:

A HR-esek egyik igaz megállapítása: a személyes jellem fontosabb a szakértelemnél.

Azaz egy kiváló szakember, de összeférhetetlen alakkal szemben jobb egy beilleszkedni képes rosszabb szakember.

A FB arra jó, hogy nézzék a fényképeket, a szokásokat. Marginális ideológiák hívet, furcsa szekták tagjait, túlságosan bulizós, trágár alakokat nem szeretnek felvenni. Plusz a család: pl. valószínűleg baj lehet egy kifejezetten csúnya, fiútlan csajjal, míg egy láthatóan párkapcsolatban élő átlagos lány szinte biztosan jobb választás. Kilehet még így szűrni a szokatéan életstílusú embereket is, pl. a homokosokat, méfpedig annélkükl, hogy aztán az diszkriminációval tudná vádolni a céget.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.15. 10:35:44

@Void Bunkoid:

Számomra a FB hasznos funkciója:
- távoli ismerősökkel kapcsolat,
- a hírfolyamban sok médiától hírek.

Posztolni nagyon ritkán szoktam a személyes oldalamon, de a hiavtalos oldalamon minden nap.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.15. 10:46:33

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
Hát nem feltétlen.

Lehet, hogy nem tud beilleszkedik a csapatban, de inkább egy szakember írjon meg egy rendszert, mint egy kontár...
Alapból a munkahelyre - bármilyen meglepő - dolgozni (kéne) bejárni, nem bulizni meg haverkodni...

Kész vicc amúgy, pont egyik "nagy" multinál az interjún arról dumált a hr-es picsa, hogy mennyire oké, ha néha benyomnak valami random youtube videót a teamba? dfq?
Ezután nem túl meglepő, az a káosz, ami a glassdor kommentek alapján a cégen belül van...

Void Bunkoid 2018.05.15. 10:57:28

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: speciel te pragmatikusan használod a facebookot, nem is rossz ötlet.

Amúgy a csaptszellemesdi dologban a bérelhető reklámfelület userrel értek egyet. A munkahely nem nyári tábor és nem csoportterápiás foglalkozás. Elvégzendő feladatok vannak, amihez az illetők szakértelme szükséges elsősorban. Nem kötelező szeretni a kollégáidat, meg eljárkálni velük sörözni, KÜLÖNÖSEN nem egy multinál, ami nem egy haverokkal összeszedett közös vállalkozás, hanem egy bazi nagy gépezet, amiben az egyik - amúgy ha kopik, vagy selejtes, könnyen cserélhető - fogaskerék vagy.

A hadsereg is hasonló módon működik. Ha éppen két oldalról is lőnek, az osztagod egyik tagja comblövéssel bekúszott egy autó mögé fedezéknek, és a szakaszvezető azt mondja, hogy hozd ki onnan, akkor ez a feladat, a parancs, és neked kutya kötelességed akár megdögleni is azért az emberért. Akkor is, ha amúgy utálod.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.15. 11:25:57

@Berelhetoreklamfelulet:

A valóság más. Ugyanis egy munkahelyen emberek dolgoznak, s ezek akkor is emberek maradnak, nem válnak a munkavégzés miatt robotokká. Lehet pertsze a valóságot nem tudomásul vennni, azt állítva, hogy "munkahelyen dolgozni kéne, nem haverkodni", de attól ez még nem lesz sose így.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.15. 12:07:56

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
Azt közbe mindegyiknek sír a szája, hogy keveset fizetnek nekik.
Hát igen, akik alacsony hatásfokon dolgoznak azok - meglepő mód - kevés fizetést kapnak...

Bobby Newmark 2018.05.15. 12:27:20

@Berelhetoreklamfelulet: Aha, hát kurva komoly feladat lehet, amire úgy keresnek embert, hogy mindegy ki jelentkezik és mindegy mire.

Továbbá az téged nem ment fel az a tény, hogy az egész folyamat során minden egyes érintett IS idióta. Mondjuk akkor legalább megtaláltátok egymást.

És kurvára nem erről szólt a dolog, hanem hogy azzal sem vagy tisztában, mit csinál a cég. Amit, FŐLEG ha nem egy háromfős mikrovállalkozásról van szó körülbelül 30 másodperc kideríteni. Aminek elvégzésére valószínűleg több heted is rendelkezésre állt. Ha erre nem voltál képes, akkor szerintem totálisan jogos páros lábbal baszni ki az interjúról.

Persze, értem, hogy döntési jogkör nélküli öltönyös rabszolgának, semmitteni "középvezető" munkakörbe, akkor végülis mindegy, hogy mivel foglalkozik a cég, de akkor meg nem kérdezel rá, mert mi a fasznak?

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.15. 13:05:15

@Bobby Newmark:
Ha eddig nem jöttél rá, megsúgom neked, az állások 99,99%-át úgy hirdetik, hogy mind1 ki jelentkezik, mert úgyis megszűrik majd...

De mondjuk mit is várok én el... arra nem vagy képes, hogy felfogd a tényt, hogy _FIZIKAILAG_ nem tudod, hogy hova jelentkezel, így ha akarnál se tudnál utána nézni, de nvm, előbb utóbb majd csak eljut a kis agyacskádig is.... vagy nem...

Bobby Newmark 2018.05.15. 13:28:55

@ArriMedes: Ennek a dolognak általános iskolában, vagy gimnáziumban van a gyökere, és ott az az ember mondja ezt magára, aki seggelni képes, gondolkozni meg nem. Értsd: töri, magyar, stb jól megy, matek, fizika meg ketteskével átcsúszós, esetleg egy erős hármas.

Aztán az ilyenből az értelmesebbje elmegy és elvégez egy bölcsészkart. Aki még ahhoz is hülye, na az hivatkozik magára úgy felnőttként, valamire kifogás jelleggel, hogy ő humán beállítottságú.

Q.e.D.

Bobby Newmark 2018.05.15. 13:32:56

@Berelhetoreklamfelulet: Figy, én építőmérnök vagyok, értelmes munkát végzek. Eddig még mindig előre PONTOSAN tudtam, mire jelentkezek, és a cégnek sem volt mindegy, kit vesz fel.

Teljesen élien amiről beszélsz, és ha neked ez a megszokott, őszintén sajnálom, de amit mondasz, még ha bevett szokás is, de a világ legnagyobb faszsága, objektíve.

VAGY az egész nem arra van kitalálva, hogy ember legyen felvéve a céghez, hanem arra, hogy ha má' van HáeRes, akkó' dó'gozzon is má', ami meg szintén v.l.f.-kategóriás.

ArriMedes 2018.05.15. 14:14:29

@Bobby Newmark:

ja, és ez azért, mert te a neten leírod.
eszem megáll, komolyan.

ArriMedes 2018.05.15. 14:18:58

@diszkriminans:

és hány ilyen szociológussal találkoztál, hányan magyaráztak neked ilyet, hol van ez igazolva, stb
(más kérdés, hogy nálunk a szociológiai oktatás is elég történeti alapú, sajnos, sem hagyomány, sem pénz nincs arra, hogy keményen empirikus vonulat legyen a domináns---bár lehet hogy már kevésbé van ez így, mint 10-20 éve)

Bobby Newmark 2018.05.15. 14:24:27

@ArriMedes: Mert bazdmeg, ha szarral írnám a melledre, esetleg negédesen a füledbe suttognám dalban, akkor jobb lenne, vagy mi a hervadt lófasz?!

Én nem láttam még embert, aki az "én humán beállítottságú vagyok" mondatot ne kifogásként használta volna valami olyan dolog kapcsán, amihez hülye volt. Halmazatként néha úgy is, hogy _megelőzés_jelleggel_ nevezi magát hülyének, hogy még csak meg se kelljen próbálnia elvégezni az adott -esetenként teljesen faék egyszerűségű- feladatot.

2018.05.15. 14:28:45

@ArriMedes:
Nem találkoztam olyan szociológussal, aki arra verte volna a mellét, hogy humán beállítottságú, és ezért nem ért mondjuk az SPSS-hez. Azért írtam, hogy rég rossz lenne, mert valamihez nem érteni az nem magyaráz beállítottságot.

ArriMedes 2018.05.15. 14:33:57

@Bobby Newmark:

ja, jön a hiszti. értem

@diszkriminans:
valamihez nem érteni az nem magyaráz beállítottságot."

mondjuk excel és hasonlók szintjén valóban nem. de egészen magas szinten igen, mondjuk csoportelmélész, vagy akár fejlesztőmérnök nem lesz mindenkiből, ahogy neves történész sem, stb. itt már azért magyarázó erő a beállítódás is.

2018.05.15. 14:44:52

@ArriMedes:
Az nem beállítottság, hogy valamihez nem értesz, mert nem azt tanultad, de az sem, ha nincs tehetséged hozzá. Bár a polihisztorok kora lejárt, de elvben azért lehetnél fizikus és történész, középiskolai tanárból mondjuk jó eséllyel találni ilyen szakpárost is. Abból pedig, hogy valamihez hülye vagy, nem következik, hogy akkor valami másban meg jó vagy. Ilyen alapon azt is mondhatnád, hogy nem értek hozzá, mert sportoló alkat vagyok, értsd kevesebb az eszem, több izmom van. Holott egy nagy koponya is lehet tehetséges focista, max. választania kell, hogy melyik lesz a prioritás.

ArriMedes 2018.05.15. 14:50:31

@diszkriminans:

magyarán nem érted mire használják a kifejezést, csak írsz szorgalmasan majd vitába szállsz saját magaddal.
így is lehet, valaki mással.

2018.05.15. 14:51:18

@Bobby Newmark:
Egy konkrét példa:
Kiírnak egy hirdetést Java fejlesztő pozícióra, miközben van 20 ilyen nevű pozíció 20 különféle csapatban, van amelyik business közeli, van amelyik infrastruktúra, van amelyik igazából Scala fejlesztés, csak betanítják, van amelyik frontend, van amelyik backend, van amelyik webes, van amelyik desktop, van amelyik csapat agilis módszertan szerint dolgozik, van amelyik nem, van amelyik X üzletágnak fejelszt ilyen szoftvert, van amelyik teljesen másnak, de a legtöbb üzletágról még alapos utananézés után sem fogsz hallani.

2018.05.15. 14:52:13

@ArriMedes:
Akkor definiáld, mire használják!

Bobby Newmark 2018.05.15. 15:01:21

@diszkriminans: Nem az üzletágról, hanem magáról a cégről. Nyilván ez a cég programfejlesztéssel foglalkozik. Egészen biztosan nem péket meg nem is balettáncost keres.

Máris eljutottunk odáig, hogy a "Az önök cége mivel is foglalkozik?" kérdés faszsággá vált.

2018.05.15. 15:16:33

@Bobby Newmark:
Nem, nem azzal foglalkozik a konkrét cég, amelyikre gondoltam, hanem befektetési bank. De a mivel foglalkozik a cég vagy a terület kérdés így is úgy is releváns, szoftverfejlesztő cégnél is, mert a szoftverfejlesztő vagy a befektetés csak egy ágazat, és nem az, hogy mivel foglalkozik. Én amikor interjún voltam valahol, mindig elmondtam, amit a weboldalon láttam, vagy máshonnan kigugliztam, de gyakran lepődtem meg, mikor kiderült konkrétan mivel foglalkoznak.
süti beállítások módosítása