Villanykamion
2019. május 13. írta: Profigrammers

Villanykamion

Újabb kísérlet a Föld megmentésére.

Kamionoknak építettek ki felsővezetéket, így villamosították az egyik legforgalmasabb autópálya-szakaszt a németek. Közgazdászok azonnal feltették a Portfolioban is olvasható kérdést: pénzkidobás vagy a jövő közlekedésének első lépése a beruházás? Mi értelme van a hibrid kamionoknak, amikor a városokon kívül továbbra is környezetszennyező a fuvarozás?

d8b6d3767a7883688d6ac7bacf916542.png

foto:Hessen mobile

A 14,6 millió euróból megépült öt kilométeres szakaszon az erre alkalmas teherautók tölthetik az akkumulátoraikat. A német hatóságok szerint így a városhatárokon belül nem kell használniuk majd a füstölgő motorokat.

Ehhez hasonló tesztpálya már épült, sőt egyre több országban gondolkodnak hasonló rendszer bevezetésén.

Miután Európa idén már május tizedikén „túlfogyasztotta” az erőforrásait, azaz elérte azt a fogyasztás miatti rombolási szintet, melyet a bolygó egy év alatt tud helyrehozni, úgy tűnik, egyre nagyobb a kapkodás a környezetvédelem ügyében. Az ezzel foglalkozó szervezetek szerint azonban nem a valódi megoldásokat keresik lázasan a kormányok, hanem inkább a probléma elodázása és megoldásának későbbre halasztása a cél.

Azt a radikális megoldásokat szorgalmazók is elismerik, hogy az azonnali drasztikus fogyasztáscsökkentést nem lehet az emberekre rákényszeríteni.

Úgy tűnik csak kis lépésekben lehet megváltoztatni az emberiség szokásait, mindennapjait.

Játszunk el a gondolattal: mi lenne, ha azonnal kitiltanák a kamionokat Európából?

A nagy tömegű áruszállítást vasúton és a folyókon lehetne megoldani. Vajon a kontinens vasúti hálózata elbírná a megnövekedett forgalmat? Bár Európa nyugati felén elég jól kiépített a csatornarendszer, de ez vajon elegendő útvonalat jelentene az áruszállításhoz? És a kistelepülések boltjaiba hogyan jutnának el a termékek? Mindenképpen kellenének teherautók, és akkor már minél nagyobb a kamion annál kevésbé terheli a környezetet. Azaz nagyjából ugyanott lennénk, mint most?

374e9e3a7c14fc0a1abd6236115aa2de.pngfoto:hajozás.hu

A közlekedésszervezési szakemberek nagy többsége egyetért abban, hogy egyik napról a másikra, drasztikusan nem lehet változtatni a kialakult rendszeren. A Levegő munkacsoport már 2010-ben is foglalkozott e kérdéssel. A helyzet bonyolultságát jól mutatja, hogy egy 66 oldalas tanulmány született, de még ebben sincsenek drasztikus és azonnal megvalósítható javaslatok.

Javaslataik egy része – az útdíj bevezetése, a kamionforgalom korlátozása (kamionstop) vagy vasúton szállított teherautók ( RoLa terminálok) – megvalósult, de mivel egyre több a szállítandó áru, a környezetterhelés szempontjából nemhogy nem javult, hanem még romlott is a helyzet. 

defc8de922cae3d7dc13ff0a858e835c.png

A környezetterhelés és az ezzel összefüggő klímaváltozás miatt egyre erősödik a tiltakozás. Londonban hetekig tartó akciósorozatot szervezett egy XR nevű csoport. Az Extinction Rebbellion nevű szervezet aktivistái több fontos csomópont és tér közlekedését bénították meg. Mint az Index összeállításából kiderül, az április 15-én indult megmozdulások a korábbiaknál jóval szervezettebbek voltak, és a módszer is változott. A tiltakozók pillanatragasztóval rögzítik oda magukat különböző helyekhez, így hatékonyan akadályozzák meg pl. a vonatok elindulását. Legutóbb a tőzsde épületéhez ragasztották magukat, mert szerintük a pénzügyi világ szereplői az egyik leginkább felelős csoport a klímaváltozást okozó hatásokért. A szervezet tagjai arra akarják rábírni az angol kormányt, hogy 2025-ig érje el, hogy az Egyesült Királyság teljesen szüntesse be a szén-dioxid-kibocsájtást.

d621dc4c48eef121749de11529360239.png

Azt hivatalosan senki sem ismerte el, de talán a tiltakozások hatásának is köszönhető, hogy 1882 után először, idén május elsejétől teljesen leálltak azok az angol szénerőművek, melyek áramot termelnek. A 444.hu cikke szerint a brit kormány azt már korábban eldöntötte, hogy 2025-ig az ország áramtermelési rendszeréből fokozatosan kivezeti a szénerőműveket, így valószínűleg az XR sem véletlenül választotta ezt a dátumot céljai megfogalmazásakor.

ed7898b87f1260d645eb00f554770a8d.png

foto:Guardian

Az energiaellátásért felelős cég vezetése a szigetország partjai mentén építene ki újabb szélerőmű-parkokat. A mérnökök szerint így elérhető a kívánt cél. De a korábbi szénerőművekből is megtartanának néhányat tartaléknak.

A Nemzetközi Energiaügynökség jelentése szerint ma még Kína, az USA, India és Európa a felelős a világ szén-dioxid-kibocsátásának nagy részéért. Ezek közül az USA volt aki felmondta a párizsi klímaegyzeményt, azt amely rögzítette az országok kormányainak önként vállalt szén-dioxid-kibocsájtási kvótáját.

Eközben 2017-ben a világ újra több energiát kezdett fogyasztani, mint az azt megelőző években, és ennek 81 százalékát fosszilis energia alapanyagokból nyerték ki.

2300c31bb8f18849953559014eaed027.png

Szmog egy kínai autópályán. Forrás: AFP

Ezzel egyidőben pedig 1%-kal emelkedett a világ szénfelhasználása is. Az energetikai csúcshoz a vegyipar és a közlekedés járult leginkább hozzá. A jelentés alapján cikket publikáló VG.hu azt írta: Faith Birol, a szervezet igazgatója szerint: „A globális szén-dioxid-kibocsátás jelentős emelkedése arra utal, hogy a klímaváltozás elleni jelenlegi erőfeszítések messze nem elégségesek. A globális energiahatékonyság javulása például drámai mértékben lassult, miután a döntéshozók kevesebb figyelmet fordítanak a területre.”

Az XR brit szervezet mellett több nemzetközi környezetvédő csoport, civil egyesület és sok magánember is pont emiatt határozták meg legfontosabb célként, hogy a döntéshozókat, politikusokat rá kell kényszeríteni arra, hogy fontosságának megfelelően foglalkozzanak a Föld jövőjét meghatározó kérdésekkel. A másik lehetőség, hogy a tudósok nagyon hamar gyógyírt találnak a bolygó sebeire. Nem véletlen, hogy egyre több tudományos cikk szól arról, hogy miként lehetne nagy mennyiségben megkötni, és a talajba visszajuttatni az üvegházhatásért felelős gázokat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr5914823038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Galahad 2019.05.14. 08:19:07

Meg kell nézni, hogy a teljes károsanyag-kibocsátás mekkora hányadáért felelősek a kamionok és egyből kiderül, pénzkidobás-e.

Grgabácsi 2019.05.14. 09:19:12

Azon kellene inkább elgondolkozni, hogy amíg régen sok mindent meg tudtunk helyben termelni, addig ma még azt is a fél kontinensen/világon szállítjuk át, ami itthon is megterem vagy legyártható. Vagy lásd még a szezonon kívül is hegyekben álló gyümölcsöket és zöldségeket.
Szóval nem a tünetet kéne kezelni, hanem az okot.

Tehetséges ugandai buzi 2019.05.14. 09:38:41

A cikk alap kérdésfelvetését nem értem, mert kábé ÉVTIZEDEK ÓTA van már ilyen kiépített felsővezeték az elektromos segédhajtáshoz:

www.youtube.com/watch?v=JiZn6dqTuy4

Szóval réges-rég van ilyen. Használják. Akkor MOST minek elmélkednek rajta?

bontottcsirke 2019.05.14. 10:22:09

Továbbmegyek; ma 10-8 ember felesleges munkát csinál. És a jövő trendjeit még meg sem tudjuk jósolni. Kicsit le kéne állni és tartósabb dolgokat gyártani.

Mad Marx 2019.05.14. 10:38:12

Ez a felsővezetékes teherautós móka már létezik egy ideje, jellemzően nehéz járművek segédhajtására használják hegymenetben (trolley assist), pl bányadömpereknél és nem aksi töltögetésre, mert arra a valóságban alkalmatlan ez a megoldás.

CCnick 2019.05.14. 10:43:38

@Tehetséges ugandai buzi: Ennyi erővel felhozhatnád a villamosokat vagy vonatokat is.

comblog 2019.05.14. 13:45:52

Ez a hülyeség netovábbja. Már az elektromos autózás össze szennyezése is meghaladja a legszennyezőbb dízelét is, csupán a szennyezés kerül át oda ahol a vill. energiát, ill. a hozzá tartozó műszaki eszközöket gyártják (akkuk, vagy akár turbinák, napelemek stb). Szóval nagyon szép dolog, hogy az elektromos autó nem szennyez amikor halad, csak akkor amikor a töltéshez szükséges energiát előállítják meg amikor az akkukat stb.

Ez akkor lenne alternatíva, ha az akkuk kapacitása nagyságrenddel ugrana és a vill. energia is tiszta forrásból lenne előállítható. Jelenleg az akkuk kapacitásnövekedése megrekedt (kb. öt éve) a vill. energia meg főleg fosszilis forrásból származik...

Redukálni kell és hatékonyabbá tenni a szállítást. Pl. a vasút ilyen. A közúti szállítás villamosításával csak a döglött lovat lehet áttenni a szomszédba.

nemecsekerno_007 2019.05.14. 14:31:27

Ad hoc, tüneti kezelés, de legalább nem egy laposföld szintű elmélkedés.
Első körben a leggazdagabb 1-2%-ot kellene valahogy leszabályozni, akik az erőforrások, kapacitások 80-90%-át uralják, mert jelenleg ők finanszírozzák azt a fogyasztói rendszert amiben a többi 98-99% él. Ebben a rendszerben a kapitalista logika működik és nem a fenntarthatósák, ezért csak akkor várható el az emberek nagyobb részétől, hogy kompromisszumokat kössenek a Föld védelmében ha a leggazdagabbak is kompromisszumot kötnek a befektetéseik profitjával kapcsolatban. Ez most így egy globális ördögi kör ami önmagát gerjeszti, de mostanra már elértük a környezet tűréshatárát és másik bolygóra nem tudunk költözni...

Tehetséges ugandai buzi 2019.05.14. 16:19:47

@CCnick: Nem igazán jó a példád, mert a 4-es/6-os villamos alapmeghajtása nem egy dízelmotorral történik, amit kisegítene egy villanymotor, amihez kell áramszedő...

Én kifejezetten a postban leírt témához írtam évtizedes esetpéldát.

CCnick 2019.05.14. 18:22:13

@Tehetséges ugandai buzi: te egy trolley assist megoldást mutattál aminek kb annyi köze van a közúti áruszállításhoz (amiről a poszt szól) mint a vasútnak.

Tehetséges ugandai buzi 2019.05.15. 10:02:48

@CCnick: Könyörgöm, nézd a közös dolgokat:
- alapmeghajtás a dízel-elektromos bányadömperben és a hibrid kamionban is dízel, de tudnak üzemelni külső áramról is;
- ehez a bányában és az autópályán is ki kell építeni egy felsővezetéket;
- mind a két jármű fel tud küldeni egy áramszedőt.

Most abba belekötni, hogy az egyiknél csak segédüzem, a másiknál meg környezetvédelmi okokból történik, az már nagyon kicsinyes. Ezt a tényt én amúgy se vitattam, a cikkben ez van: "...villamosították az egyik legforgalmasabb autópálya-szakaszt a németek." Erre írtam válaszul, hogy ilyen villamosított rendszer már réges-rég van egynehány külszini bányában.

CCnick 2019.05.16. 09:01:43

@Tehetséges ugandai buzi: szóval nem érted mi a különbség.

Mindegy

Tehetséges ugandai buzi 2019.05.16. 09:15:46

@CCnick: Tökéletesen tudom, hogy mi a különbség a két dolog között. De te akkora kötözködési rohamot kaptál, hogy nem vagy hajlandó felfogni, hogy én azt mondom: a villamos felsővezeték tök ugyanaz mind a kettőnél.