Te mit vásárolnál egy 1400 éves cégtől?
2019. július 15. írta: Profigrammers

Te mit vásárolnál egy 1400 éves cégtől?

Ha a jó munkához idő kell, akkor valószínműleg egy japán cég hozza létre a világ legjobb dolgait. A Kongō Gumi – a világ legelső cége. A név alapján nehéz lenne megmondani, hogy az időszámításunk után 578-ban alapított cég mivel is foglalkozik. A wikipedia szerint alapítói koreai bevándorlók voltak. Egy japán herceg – Shotoku, akit Umayado vagy Kamitsumya néven is ismertek – hívta őket az országba. A ma is álló oszakai buddhista templomot építették fel.

 

 

forrás:wikipeda

 

Az épületegyüttes ma Japán legidősebb buddhista temploma. Innen számolják a cég működését. Ma már tudjuk, hogy az akkori építőmesterek valóban mesterien dolgoztak. Így az uralkodó az oszakai kastély építésére is felkérte őket. 2006-ban aztán majdnem csődbe ment a családi vállalkozás. A több mint 100 embernek munkát adó céget akkor már Masakazu Kongo vezette. Az apáról fiúra szálló tulajdonosi székben ő volt az ötvenedik.

A vállalat ma is létezik. A Takamatsu Construction Group még a megszűnés előtt felvásárolta a rekorder vállalatot, és egy külön cégbe szervezte ki. Az elnök

is maradt a régi, és az építőipari cég továbbra is buddhista templomok építésére és restaurálására szakosodott. Az átszervezett cég neve sem változott sokat. Ma Kongogumi Engineering Co Ltd.-nek hívják.

 

A világ legrégebbi cégeinek listáján az első öt cég Japán. Az építőipar után a vendéglátás az a terület, ahol mindig van kereslet.  A világ hatodik legidősebb cégét itt a szomszédságban, Ausztriában találjuk. 

 

A salzburgi étterem 803 óta működik St. Peter Stiftskulinarium néven. A vendégértékelések szerint nem véletlen, hogy még mindig működik. Azt mondják: az 1216 éves étteremben mindig friss a Wiener Schnitzel.

 

 

 

Az 1100 és 1200 között alapított cégek között már sok európait találunk. Legtöbbjük vendéglátással foglalkozik. A hotelek és éttermek, pincegazdaságok listája után a következő évszázad a japánoké.  Az 1400-as években bővült a vállalatok tevékenységi köre. Még ma is több akkoriban alapított bank, komptársaság és ékszerészüzlet működik, többségük Európában.

 

A 17. században aztán megint a Japánban alapítottak évszázadokat is túlélő cégeket, majd megjelentek a kínaiak is a listán. A gyarmatosítás utáni világ kereskedelmi útvonalai mentén alapították e cégek többségét.

 

A világ legrégebbi cégeinek részletes listáját itt lehet megtalálni.

 

 

 

Ezek után meglepő lehet, de mégis így van: ha a tradicionális, régóta működő cégekről kérdezősködünk, legtöbben az amerikai alapítású vagy tulajdonú nagyvállalatokat emlegetik.

Ebből is látszik, mekkora hatású a PR és a reklám.

 

A hírverés fontos eleme a megbízhatóság, hisz a bizalom erre (is) épül. Nem véletlen, hogy a tengeren túli alapítású történelmi cégek listája is elkészült. A businessnewdaily összeállításából az is kiderül, hogy az első vállalatot a bevándorlóknak nyújtott szolgáltatások miatt alapította egy orvos. Dr. William Hunter szappant és fertőtlenítőszert áruló boltját 1752-ben Newportban, Rhode Islandon alapította. Az összeállítás az 1884-ig tartó időszakról szól. Találunk rajta pár, ma már világmárkaként ismert nevet. A két nagy üdítőital-gyártót azonban nem. :-)

 

Nemcsak érdekesek, hanem fontosak is ezek a listák. Könnyen belátható, hogy a több évszázada – netán több mint ezer éve! – működő cégeknek szinte behozhatatlan előnye származik a folyamatos működési tapasztalataiból. A vásárlás alapja a bizalom. Egy ügyfél pedig hol találhat nagyobb biztonságot, mint ezeknél a cégeknél?

 

Photo by rawpixel.com from Pexels

 

 

A bizalom azonban nemcsak kiérdemelhető. Egy kezdő válallkozás – ha megfelelően kommunikál, és átláthatóan működik joggal számíthat a megelőlegezett bizalomra, de hibázni tilos! Ráadásul több iparágban egyszerűen lehetetlen többszáz éves múltú cégeket találni, hisz az első ipari forradalom is alig kétszáz éve volt. Most meg már a negyediknél tartunk.

 

A felelősen, hosszú távra tervező cégvezetők jól tudják: az első éveket átvészelve, más típusú problémák jönnek. De azok megoldása is hasonlóan nagy feladat, mint elindítani egy vállalkozást.

 

foto:PROFIGRAM

 

Egy 5-10 vagy 20 éves múlttal rendelkező cégnél már van mihez viszonyítani a teljesítményt, már vannak jól vagy rosszul beidegződött rutinok, és egy bizonyos fejlődés és szervezeti nagyság után már nem egyszerű ezeken változtatni. A legjobb ügyfél pedig a visszatérő ügyfél tartják a marketingesek. Az egyik legkritikusabb ügyfél is a visszatérő ügyfél, hisz ő már tudja, évekkel ezelőtt mennyiért, milyen szolgáltatást kapott.

 

Az egyébként is kemény piaci versenyt még tovább nehezítheti, hogy miközben az ügyfelek a minőségben állandóságra és biztonságra vágynak, a cégeknek változó gazdasági környezettel kell küzdeniük.

 

 

 

Alig élték túl a  világméretű pénzügyi-gazdasági válságot, máris újabb kihívások jönnek. A Forbes magazin cikke szerint ráadásul a magyaroknak még európai társaiknál is nehezebb dolguk van. A cikk szerint a magyar vállalkozások háromnegyede éli túl az első öt évet. Jó hír, hogy minél felkészültebb és szakmailag rátermettebb a tulajdonos, cégének annál nagyobb az esélye. De a közép-kelet-európai viszonyokban sok a bizonytalansági tényező. A dörzsöltebb vállalkozók is – az európai átlagnál hamarabb szervezik át cégbirodalmukat. Sokszor gazdasági indokkal alig magyarázható módon szűntetnek meg és alapítanak cégeket. Az ügyfelek így általános bizonytalanságban vannak, amely nem tesz jót a hosszú távra tervező vállalkozásoknak sem. 

 

Magyarországon a felmérések szerint évek óta egyre csökken a fogyasztói bizalom. 2018-ban ez 53,3% volt, azaz ma már minden második ügyfél nem bízik a kereskedőkben és a szolgáltatókban.

Így azok a cégek, amelyek tíz vagy akár húsz éve megbízhatóan dolgoznak, és rendesen működnek, nemcsak tulajdonosaiknak lehetnek értékesek, hanem az ügyfeleknek is.

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr5714947896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.