„Ha megnyomom a gombot, bemegy a robot, és ha megnyomom a nyilat, visszaugrik. És ezt én csináltam!”
A HVG cikkében lelkendezik így egy másodikos kislány, amint épp az ország egyik legszegényebb falujában jön ki az iskolából, ahol programozást tanultak.
Foto:HVG
A hetilap összeállítása megmutatja: a mélyszegénységben élők számára kitörési pont lehet, ha piacképes szellemi termékeket tudnak előállítani. A szkeptikusok szerint korai a csodavárás. Nem lehet ugyanis mindenkiből programozó, illetve egy bizonyos szintig csak.
Az edelényi járásban található falu az ország egyik legfiatalabb népességű települése. Az itt élők 90%-a roma származású. Sokan alkalmi vagy közmunkából élnek, a település roma polgármestere szerint minden aktív korú ember dolgozik valamit. Sokan a közeli Miskolcra járnak. A faluban ennek ellenére sok szülő nem tudja biztosítani az eredményes tanuláshoz szükséges feltételeket. Ma már elengedhetetlen a technológiák használatának alapvető ismerete, és a cégek vadásznak az IT-s szakemberekre, programozókra, mérnökökre, rendszerépítőkre, üzemeltetőkre.
Egy uniós felmérés szerint idén 1,2 millió programozó, fejlesztő hiányzik a kontinens gazdaságából. A felfokozott igény miatt gombamód szaporodnak a képzési lehetőségek. Ma már minden fórumon hirdetik: mindenkit megtanítanak programozni, és ezzel álommunkához és álomfizetéshez juthat, aki náluk kezd tanulni. Olyan szintű a verseny, hogy már – másfélmillió forint értékűnek mondott tanfolyamot – ingyen kínálnak, csak náluk üljön iskolapadba a jelentkező, és az ő közvetítésükkel kezdjen el dolgozni később.
Szendrőládon azért itt még nem tartanak. Az ottani képzés három szervezet indította – írja a HVG.
A gyerekek az ITSH, a Digitális Tudásért Alapítvány, a Logiscool alapítványa és a helyi roma egyesület, a Bhim Rao közös programjában vehetnek részt.
Az ITSH saját munkatársai közül kerülnek ki azok, akik a gyerekeket beavatják a programozás rejtelmeibe, illetve a számítógépes eszközpark fejlesztésében is ők segítenek. A Logiscool, illetve annak alapítványa adta a tananyagot, illetve az egyedi oktatási platformot, a Scoolcode-ot, amellyel játékos módon tanulhatják a gyerekek a saját szintjükön a programozást. A Bhim Rao pedig szervezi a képzést, biztosítja a termet és a gyerekeket.
A játékos foglalkozáson első alkalommal – amibe a HVG újságírói bekukkanthattak – a második osztályos csoportnak a tanmenet szerint odáig kellett eljutni, hogy felépítsenek egy olyan jelenetet, amikor egy adott háttér előtt két szereplő találkozik, és amikor egymás mellé érnek, köszönnek egymásnak.
Az IT-s szakemberek abban egyetértenek, hogy ez jó kezdet. A játékok, a játékosan programozni tanulás egy életre szóló élmény a kicsiknek. De attól, hogy megszeretik és megismerik a programozás alapjait a gyerekek, még nagyon messze van, amikor professzionális szakemberként veszik át diplomájukat.
forrás: PROFIGRAM
Sokszor egészen durva viták alakulnak ki már a szakmai szintek meghatározásából is. Nagyon nem mindegy, hogy egy szakember a számára kiadott részfeladatokat oldja meg, vagy komplex irányítási rendszereket tervez, és el is készíti azokat, netán a beépítésükben, üzemeltetésükben is részt vesz.
Általánosan a gazdaságnak minél sokoldalúbb, komplex feladatokat is megoldó szakemberekre van szüksége. Csakhogy a mérnök-programozói szint elérése nem egyszerű. A gyermekkorban megtapasztalt kis sikerek mellé szükséges, hogy a matematika se rettentse el a lurkót. Természetesen a fizika, illetve a természettudományos tárgyak ismerete is kell egy egyetem elvégzéséhez.
A szakemberek szerint a több helyen hirdetett – mi mindenkit megtanítunk programozni – tanfolyamok hosszú távon csak azoknál eredményes, akik amúgy is jók a fent említett területeken, és el tudnak olyan cégeknél helyezkedni, ahol tovább tanulhatnak és fejlődhetnek.
Az iparágban évek óta dolgozók szerint a felfokozott érdeklődés óriási veszélyeket rejt. Aki elhiszi a könnyű álommunkáért mesés fizetést szlogeneket, hamar csalódhat. Természetesen vannak, akik jól és gyorsan megtanulnak programozni, megszeretik ezt a szakmát, és elsajátítják a feladatmegoldásra koncentráló gondolkodást. Ha szerencsés helyre kerülnek, minden körülmény adott a sikerhez.