Mindenkit megöl a csendes gyilkos
2019. október 14. írta: Profigrammers

Mindenkit megöl a csendes gyilkos

Háromnapos, újramelegített székelykáposzta vagy pacalpörkölt szaga járja át az irodát, esetleg a teraszon dohányzók miatt az ajtón dől befelé a cigarettafüst?

Lassan vége a jó időnek, és a zárt ablakok mellett egészen új értelmezést kaphat a légszennyezettség és annak hatásai. Az ételszagtól valószínűleg csak kevesen betegednek meg, de a legfrissebb kutatások szerint a füst, illetve a levegőben szálló mikroméretű szennyező anyagok egyre több betegségért felelősek.

Egy amerikai szaklapban megjelent kutatás eredménye szerint a hiedelemmel ellentétben nem csak a klasszikus légúti megbetegedésekért felelős a szennyezett levegő.

A tanulmányban 151 millió amerikai és másfélmillió dán egészségügyi és mentális állapotát vizsgálták.

Bár Stanford Egyetem professzora, John Ioannidis bírálta a jelentést, a készítők szerint lehet tudományos összefüggést találni a gyermekek és felnőttek mentális állapota és a levegő szennyezettsége között.

Azt már korábban is kimutatták, hogy az állatok agyáig eljutnak a belélegzett és a véráramba kerülő mikroszennyeződések, melyek gyulladást okoznak, és azt fenn is tartják. A tudósok szerint a különféle agyterületek folyamatos stimulációja miatt nem megfelelő a működés és ez hozzásegít a mentális zavarok kialakulásához.

Egyértelműen a tudomány ma még nem köti össze a mentális betegségek kialakulásának valószínűségét és a szennyezett levegőt, de lehet, hogy nem alaptalan, ha úgy érezzük, hogy minél nagyobb a szmog egy helyen, annál több a furcsán viselkedő ember. Ha nem tereljük a vicc felé a kérdést, akkor inkább ijesztő és sokkoló lehet belegondolni, hogy mi várhat ránk.

A WHO adatai szerint ma a Földön a fejlődő térségekben tíz emberből kilenc egészségére káros, szennyezett levegőt lélegez be.

A klímaváltozás mellett ez a probléma is egyre súlyosabb. Nem véletlen, hogy október 11-én az Egészségügyi Világszervezet konferenciáján harmincöt város polgármestere ígérte meg, hogy tizenöt év alatt a WHO ajánlásának megfelelően a településen csökkentik a légszennyezés mértékét.

A HVG összeállítása szerint ez egy komolyan vehető és szükséges összefogás. A települések között nemcsak a világ legszennyezetteb városai vannak, de már azzal is jelentősen csökkenhetne a bolygót terhelő szennyezés, ha Új-Delhi, Párizs, London, Los Angeles levegőjét sikerülne tisztábbá tenni. Az ajánlás szerint a 2,5 mikrométernél kisebb részecskékből évente 10 mikrogrammnál több nem lehetne a levegőben. Ma még az emberiség 87%-a ennél rosszabb minőségű levegőt szív. Nem véletlen, hogy csak emiatt évente hétmillió ember hal meg, legfőképp nagyvárosokban.

Ha a most ígéretet tett polgármestereknek sikerülne elérni a célt, azzal településenként átlagosan évente negyvenezer ember idő előtti halálát akadályozhatnák meg.

A vállalás szerint a célt az autóforgalom csökkentésével, olcsóbb és környezetkímélőbb tömegközlekedéssel és faültetésekkel érnék el.

Londonban már vannak olyan zónák, melyekbe csak nagyon alacsony károsanyag kibocsájtással rendelkező járművek hajthatnak be. Lisszabonban olcsóbb tömegközlekedési jegyeket adnak, ezért a portugálok rászoktak a közösségi közlekedésre. A jegyárak csökkenése óta 30%-kal többen használják a járműveket.

Milánóban azt tervezik, hogy az összes buszt elektromosra cserélik.

Párizsban levegőmérő-szenzorokat helyeznek el az iskoláknál és a buszokban, így online figyelik a légszennyezés mértékét. A terv szerint 2024-ig kitiltják a dieselkocsikat, 2040-ig pedig a benzineseket is a városból.

Az még kérdés, hogy minderre miként bírják rá a politikusok az embereket, de a klímaváltozással kapcsolatban is kiderült, hogy a halogatás miatt csak nő a baj.

A közvélekedés szerint a levegőszennyezettségért a megnövekedett közlekedési, szállítási igény a felelős. Ez azonban – szakemberek szerint – csak részben igaz.

Egy Európa fekete felhője című tanulmány szerint 2013-ban Európában még 280 széntüzelésű erőmű működött. Ezek nagymértékben szennyezték a kontinens levegőjét.

A helyzet lényegesen nem változott. A közép-keleti térségben, illetve a Balkánon szinte egyetlen erőművet sem zártak be. A kontinens nyugati felén azonban – legfőképp az Egyesült Királyságban – elkezdődött a folyamat. A szénerőművek hazájában 2025-re ígérték a teljes szénfelhasználása nélküli energiatermelést.

Európa másik nagy szénfelhasználójánál, a lengyeleknél sokkal fájdalmasabbnak tűnik a változás. A kormány több egyezényt is megvétózott, mert a szénerőmű – mely Európában az egyik legszennyezőbb – az ország szénvagyonára épül, és a gazdasági és politikai érdekek egyelőre erősebben a környezetvédelmi lobbinál.

A polgármesterek mostani konferenciáján azonban arról is döntöttek, hogy a széntüzelésű erőműveknek 2024-re – ha tovább működnek – olyan technológiai váltásra lesz szükségük, mellyel teljesíthetik a WHO ajánlásait.

Magyarországon a Mátrai Erőmű helyzete lehet problémás. Az ország energiaellátásának 13%-áért felelős, széntüzelésű erőmű honlapja szerint a cég tulajdonosai elkötelezettek a környezetvédelem iránt, és a berendezések károsanyag kibocsájtását folyamatosan figyelik, valamint a környezeti terhelést csökkentik. A létesítmény helyzete nem túl rózsás. Egy WWF jelentés szerint két éven belül a tulajdonosoknak el kell dönteni, hogy technológiai fejlesztéssel teszik-e a szennyezési normáknak megfelelővé az erőművet, vagy bezárják azt.

Ráadásul ezekben a kérdésekben nemcsak jól dönteni, hanem dönteni is nagyon nehéz. Még a környezetük megóvásánál jóval egyszerűbb kérdésekben is hosszú ideig tartó egyeztetések után születnek döntések. Az ilyen nagy gazdasági, politikai, társadalmi kérdésekben pedig egyszerűen nem lehet radikális döntést hozni. Pedig ma már minden tudományág képviselői egyértelműen károsnak nevezik a környezetünk eddigi felhasználási módját. Legutóbb a közgazdászok számolták ki, hogy egy-egy térség – csak a szmog miatt – GDP akár egytizedét is elveszítheti!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr8715222040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.14. 20:59:10

"Az ajánlás szerint a 2,5 mikrométernél kisebb részecskékből évente 10 mikrogrammnál több nem lehetne a levegőben."

Ezt a mondatot még csiszolni kellene, mert így értelmetlen.

lenörd hofstadter 2019.10.15. 07:23:17

Nagyon jó lesz amikor a tanulatlan politikusok erőből átverik mindenhol az elektromos buszokat, erővel átverik mindenhol az alapsávi és az atomerőművek bezárását, oszt néznek majd még a megszokottnál is butábban a nagyon hülye fejükből amikor állnak le az elektromos verdák, mert nem lesz mivel tölteni őket.
Gondolom lesz majd törvény, hogy a politikusok bárhol, bármikor mehetnek a fosszilis üzemanyagot használó autóikkal, a köznép meg ossza be magának ami jut az elektromos töltéséhez.