Az energiaforradalom lázában élő világ egyik felében manapság a felelős gondolkodás, a másikban a szegénység miatt kerülnek előtérbe az energiatakarékos, hatékony technológiai megoldások. Egy felmérés szerint a magyaroknak nem kell szégyenkezni: egészen aktívak ez ügyben.
http://www.piacesprofit.hu/klimablog/tenyleg-szivesen-sporol-az-energiaval-a-magyar/
Nemcsak beszélnek, tenni is hajlandók az energia megtakarításért. Mondhatnánk, hogy attól, hogy ha valaki lekapcsolja a villanyt, kihúzza a TV-t vagy telefon-laptop töltőt, még nem menti meg a Földet, de azért ennél árnyaltabb a kép.
A városi legendák szerint, ha tudatosan áramtalanítjuk nem használt eszközeinket és a lámpákba is kis fogyasztású LED-es izzókat teszünk, valamint a háztartási gépekből (hűtő, mosógép) alacsony energiafogyasztásút választunk, az elfogyasztott energia akár ötödét is megtakaríthatjuk.
forrás:Profigram.hu
Az energiatakarékos rendszerben, vagy egész lakásban gondolkodók számára pedig már az okos lakás az egyik nagyszerű megoldás. A fogyasztókat vezérlő központok és az ahhoz kapcsolódó vezérelhető fogyasztók nemcsak a kényelmet segítik. Ha a munkahelyről elindítható a mosás, így nem este megy a gép. Ez nem csak kényelmes, hanem így időt spórolni és ha a lakás megfelelő módon csatlakozik a hálózatra, a villanyszámla is olcsóbb lehet. Az ezzel foglakozó cégek szerint a lakások „okosítása” azonnal kimutatható energia megtakarítást hoz.
Bolygónk megmentésén Sir Paul McCartney is gondolkodik. Szerinte ha nem enne húst az emberiség. akkor csökkenne az állati eredetű metángáz kibocsátás, a farmerek Amazon-menti őserdő irtás és még a húsfeldolgozó ipar energiafelhasználása is megszűnne.
http://www.independent.co.uk/news/science/turn-veggie-to-save-planet-says-sir-paul-1040251.html
A levél jól mutatja mennyire nehéz eldönteni, hogy mi és hogyan szolgálja bolygónk erőforrásainak megőrzését.
Miközben a globális felmelegedésről – politikai érdekek mentén- egyre többször lángol fel a vita, abban a világ vezetői egyetértenek, hogy a bolygó erőforrásait nem lehet vég és következmények nélkül kimeríteni.
Az Európai Parlament 2007-ben el is fogadott egy irányelvet, mely szerint 2020-ban az EU éves energiafogyasztása 20%-al legyen kevesebb, mint a nyilatkozat keltezésekor.
A szándék tehát már megvan. A kérdés, hogy a Föld megmentésért harcba induló fogyasztók, honnan tudják, hogy mivel tesznek jót a bolygónak és mivel nem?
Manapság nagy vitákat kiváltó kérdés a villanyautóké. Nem, nem a dodzsemekre gondolunk. Az egyik leghíresebb amerikai elektromos autógyártó hangzatos, világmegváltó ígéreteivel kapcsolatban foglalkozott a kérdéssel a wired.com.
A teljes cikk az alábbi linken olvasható.
https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/
A lényeg, hogy a kocsik karosszériáját és egyéb elemeihez különleges anyagokat is használnak. Olyanokat, melyeket csak nagyon rossz hatékonysággal lehet előállítani és nemcsak az emberek dolgoznak döbbenetes körülmények között, hanem elképesztően környezetszennyező a bányászati technológia is.
Ha tehát a kapuzárási pánikban vásárolt sportkocsi elektromos hajtású, akkor biztosan, még csak magunknak teszünk jót. Az elképesztő vezetési élmény mellé nem biztos, hogy a Föld megmentéséért is eleget tettünk.
Ráadásul az akkumulátorok előállítása is újabb aggodalmakat vet fel. Nemrég szétbontották az egyik ilyen kocsi akkumulátor padlóját és több száz- laptopokban is használt- akkut találtak benne. Azt a cég korábban már elmondta, hogy azért használnak ilyen technológiát, mert arra számítanak, hogy egyre olcsóbb és jobb energiatárolókat fognak a laptopokhoz tervezni és akkor olcsóbb és jobb lesz a kocsi is.
Úgy tűnik az elképzelésük helyes.
A Cambridge Egyetem tudósai ugyanis már gőzerővel dolgoznak egy Lítium-levegős akkumulátoron, amely nagyságrendekkel jobb a mostani Lítium-ionos változatnál.
E közben pedig a világ államaihoz hasonlóan Magyarország is beszállt az elektromos autó bizniszbe. Egyelőre azonban nem tudományos eredményekkel. Állami támogatással lehet autót venni és a zöld rendszámos kocsik a fővárosban használhatják a busz sávokat, valamint ingyen parkolhatnak.
Szakértők szerint bolygónk szempontjából azonban még nem egyértelműen jobbak az elektromos kocsik. Az áram előállításának módjától, a kocsik gyártáshoz használt technológiától függ, de ma még azt ki lehet jelenteni, hogy egy elektromos autó gyártása ugyanakkora, vagy nagyobb környezetterheléssel jár, mint egy hagyományosé.
A hagyományos és elektromos autók környezeti hatásairól, illetve annak bonyolult becslési módjáról pedig itt egy kis videó is.
Tovább árnyalja a képet, hogy az sem mindegy miként állítják elő az autók számára az energiát. Ettől is függ, hogy mennyire környezetkímélő a villanyautó csoda.
A technológia azonban rohamléptekben fejlődik. Így akár holnap is bizonyossá válhat az elektromos autók híveinek kedvelt mondata:
Környezetkímélőbb egy Tesla, mint egy Trabant.