Ajándék lónak ne nézd a fogát! Nem ismeretlen ez a karácsony utáni önvigasztalás. Nem csak a családokban sikerülhet a nagyon rosszul választott ajándékkal agyoncsapni a hangulatot. A cégek év végi ajándékozási kedvét semmiképp sem szeretnénk elvenni, de a meglepetésekért felelős szakemberek ötletbörzéjéhez egy hasznos tanács: döntéseik előtt olvassanak bele a különböző fórumokon, blogokban panaszkodó, bosszankodó vagy épp szomorkodó dolgozók leveleibe.
A közhiedelem szerint nekünk magyaroknak semmi sem jó, mindenben csak a rosszat látjuk, és semminek sem tudunk örülni. Az amerikai és európai összeállításokból azonban kiderül, hogy mindenhol vannak meggondolatlan, fösvény vagy modortalan cégvezetők, főnökök. Ráadásul az sem mindegy, hogy a világ mely részén adjuk-kapjuk az ajándékot. A kulturális különbségek miatt egészen banálisnak tűnő félreértés miatt is harag és sértődés lehet az ajándékozásból.
Monique Tatum – egy fekete-amerikai marketing- és PR-iroda dolgozója nagyon rosszul érezte magát, amikor az asztalán egy kis doboz friss, szeletelt görögdinnyét talált. Magyar szemmel talán nincs kivetnivaló a kedvesnek tűnő ajándékban, csakhogy az amerikai fekete közösségnek egészen mást jelent ez a gyümölcs. Lehet, hogy érdemes lett volna előbb elolvasni a wikipedia erről szóló cikkét.
Abraham Lincoln az USA elnöke 1863. január elsején írta alá a rabszolgákat felszabadító törvényt. Ez idő tájt a feketék többsége dinnyetermesztésből élt, és legtöbbször csak a gyümölcs jutott ételnek is. Az 1900-as évek elejére a görögdinnye egyfajta rasszista szimbólummá vált. A fehérek sokszor ezzel emlékeztették a feketéket a rabszolgaság időszakára. Az egyik legnagyobb felháborodást kiváltó képeslap is jól érzékelteti a század eleji közvélekedést: a feketék nemkívánatos lusta emberek, akiknek elég egy görögdinnye is.
Egy, a Wall Streeten dolgozó nő arról panaszkodott, hogy főnöke nagyon melléfogott a céges ajándék kiválasztásakor. Az egyébként jóindulatú és sokat utazó férfi jó ötletnek gondolta a vizelettölcsért, melynek használatáról itt tudhatunk meg többet. Az tény, hogy sokszor hasznos lehet az összehajtható tölcsér…de az érthető, ha az embernek nem ez jut először eszébe a céges karácsonyi ajándékról.
Külön kategóriát képviselnek a nagyon gagyi, olcsó ajándékok.
John Picotto blogján számolt be arról, hogy karrierje elején egy viszonylag drága ékszereket és órákat forgalmazó üzletben dolgozott. Az év végi partin a főnök lelkesítő beszéde után megköszönte az egész éves munkát. Minden dolgozó kapott egy órát, melyen a cég saját logója volt. A dobozokban azonban nem egy exkluzív terméket, hanem az ügyfeleknek szánt ötdolláros reklámórát találták a munkatársak. A beszámolók szerint az olcsó ajándékokkal kapcsolatban sok a kreatív ötlet.
Pete Abbila – aki a nevadai Femley-ben dolgozott cégétől az egyik évben egy vékony, képeskönyvet kapott, melyben a femley-i látnivalókról volt egy rövid összeállítás. Kollégáival teljesen kiakadtak, hisz állítása szerint a kisvárosban – melyben ők is éltek – gyakorlatilag semmilyen látnivaló nincs. Ami van, azt meg nap mint nap látják.
Jastin Fishaw sem járt jobban. Munkatársaival egy „közeli” étteremlánc ingyen ebéd vagy vacsora ajándékkártyáját kapták. Csakhogy a legközelebbi étterem 80 kilométer távolságra volt. Többen megpróbálták eladni az ajándékkártyát, de – ahogy Jastin fogalmazott – nem volt egy nagy üzlet.
Ha egészen kreatív a vezetőség, számtalan más módja is van a dolgozók megalázásának. Roy Cohen még fiatal bankárként döbbent meg, amikor az egyik céges partin a munkatársnők egy hasznosnak ítélt kézikönyvet kaptak. Valamiért a „Hogyan öltözzenek a nők, hogy sikeres legyenek” című kiadvány nem örvendeztetett meg mindenkit.
A rosszul megválasztott beválthatatlan vagy időközben értéktelen ajándékkártyákkal valószínűleg sok magyar dolgozó is találkozott már. Tavaly egy budapesti cég adott 20% kedvezményre jogosító bónt az egyik gyorsétteremlánc közeli egységébe, amely pár nappal később árat emelt, majd egy hónap múlva be is zárt.
Azért az ajándékokat kiválasztani sem lehet ám egyszerű. Minél többen dolgoznak egy cégnél, annál nehezebb a feladat. Egyszerűen nem lehet mindenki kedvében járni! Ráadásul a dolgozóik elvárásaival a pénzügyi lehetőségeket is össze kell egyeztetni.
Egyre több cégnél ezért döntenek úgy, hogy ajándékok helyett egy évvégi partin, vacsorával és korlátlan alkoholfogyasztással tudják le a kérdését. Másnap tán így kevesebben hiányolják a céges ajándékokat.