Húzd fel, húzd fel!
A fekete doboz adatai szerint ezt kiabálták a becsapódás előtti pillanatokban a március elején lezuhant etióp repülőgép pilótái. A vadonatúj gépen 157 utas volt. Sem ők, sem a személyzet nem élte túl a zuhanást. A Boeing 737 Max 8 és 9 típusú gépek, a legfrissebb fejlesztésű repülők.
Az etióp katasztrófa előtt nemsokkal az indonéz Lion Air légitársaság egyik ilyen új repülője is lezuhant. Már az első vizsgálatok kiderítették, hogy van összefüggés a két baleset között. A katasztrófák után a világ országai egymás után függesztették fel az új gépek repülési engedélyeit, míg végül az Egyesült Államokban is megszületett a döntés: amíg a Boeing mérnökei ki nem javítják a típushibát, nem repülhetnek a 737 es MAX-ok.
Több – a repülésbiztonsággal foglalkozó szakértő szerint – voltak előjelei a katasztrófáknak. A CNN információi szerint négy amerikai pilóta már a balesetek előtt jelezte, hogy bajok vannak a géptípussal, de a hatóságok nem tettek semmit.
Szerintük a gépek biztonságáért felelős automatikus irányító rendszer kapcsolt be rosszkor, amelyik a repülő úgynevezett átesését akadályozza meg. Az átesés fogalmáról és hatásairól itt lehet bővebben olvasni. A lényeg, hogy valamilyen oknál fogva – legtöbbször a sebességcsökkenés miatt – a gépek szárnyai körül nem úgy áramlik a levegő, hogy az elegendő erőt biztosítson a levegőben maradáshoz.
forrás:IHO
A Boeing mérnökei egy számítógépes irányító rendszert fejlesztettek ki, amely figyeli a gép sebességét, a földtől való távolságot, dőlésszöget és még számtalan repülést befolyásoló tényezőt. Az adatok alapján pedig – vészhelyzetben – beavatkozik. Több amerikai hírcsatorna úgy értesült, hogy a mérnökök nem csak a rendszert irányító szoftvert, hanem a különböző érzékelők működését és azok kommunikációját is vizsgálják. A fekete dobozok adatai szerint a gépeken ugyanis olyankor is bekapcsolt a rendszer, amikor nem volt vészhelyzet, és a gép a földnek vezette a repülőt. A pilóták hiába küzdöttek, a kikapcsolhatatlan biztonsági rendszer miatt a gép nem engedelmeskedett.
Nem ez az első eset, amikor valamilyen tervezési vagy kivitelezési hiba követelt emberéleteket. Az ipari forradalom idején még az életükkel fizethettek a feltalálók, mérnökök, ha egy szerkezet rosszul sikerült. A repülés története is rengeteg olyan balesetet ismer, melyben nem egy váratlan meghibásodás volt a tragédia oka. Ráadásul akár emberi hiba, akár működési zavar okoz egy balesetet, mindig alapos vizsgálat indul arról, hogy a tervezők megfelelően alakították-e ki a rendszert, milyen anyagokat írtak elő, illetve mindent megtettek-e az emberi hiba kiküszöbölésének érdekében?
Számtalan esetben bizonyosodott be, hogy az emberi hiba mellett az egy darabig jól működő szerkezet élettartama már tervezésekor eldőlt.
A repülés történetének egyik leglátványosabb katasztrófája a Hindenburg léghajó katasztrófája volt.
Azt már a jármű tervezésekor is tudták, hogy az óriási ballonba töltött hidrogén, a levegő oxigénjével keveredve robbanógázt alkot. Mégis jó ötletnek tűnt, hogy a gravitációt a levegőnél jóval könnyebb gáz segítségével győzzék le.
A Zeppelin léghajó a világ legnagyobb ember építette légi járműve volt. Németország és az Egyesült Államok között szállított utasokat. 1937. május hatodikán, máig tisztázatlan körülmények között leszállás közben kigyulladt és felrobbant az amerikai Lakeshurst légikikötőjében.
A Hindenburg ebédlőjéről készült fénykép is jól mutatja, korának mekkora sztárja volt a léghajó.
Tervezői a húszas évek luxus óceánjárói vetélytársának álmodták meg. Előtte csak hajón lehetett Európából az Egyesült Államokba jutni. A luxuskörülmények itt is maradtak, de a viharos, veszélyes óceánon való átkelést a felhők feletti nyugalom és biztonság váltotta fel.
Legalábbis azt hitték. A Hindenburg pusztulása máig az egyik legjobban dokumentált tragédia, hisz az akkor látványosság számba menő léghajó érkezését filmesek is várták a légikikötőben.
A korszakalkotó találmányról és pusztulásáról – amely az óriás léghajók kihalását is jelentette – több összeállítás is készült. A Rare Historical Photos galériája – melyben a léghajó építéséről és korábbi útjairól is vannak korabeli fényképek – itt nyílik.
A gépen 61 fős személyzet és 35 utas volt. Csodaszámba ment, hogy a balesetet 62-en túlélték. A gépen 13 utas mellett 22 személyzeti tag halt meg.
Sokáig azt gondolták, hogy a robbanás a náci Németország elleni szabotázs volt, de egy amerikai fizikusokból álló tudóscsoport megépítette a Zeppelin modelljét, és a tragédia idején tapasztaltakhoz hasonló időjárási körülmények között vizsgálta, hogy mi történhetett. Arra jutottak, hogy a hajótestből az utastérbe szivároghatott a hidrogén, melyet a légköri statikus töltés miatt kialakult szikra robbantot be. Mindenki ismeri azt az elektromos kisülést, ami egy ruha levételekor „rázza” meg az embert. A Hindenburg kötelein alakult ki ilyen, amikor a légkör elektromosságával feltöltött hajó kötelei kikötéskor a földhöz értek.
Negyvenkilenc évvel később, 1986. január 28-án egy másik repülőszerkezet felrobbanását láthatta az egész világ. Ezt a katasztrófát már élőben közvetítették a TV társaságok.
Ezt a katasztrófát már élőben közvetítették a TV társaságok. Az amerikai Challenger űrsikló a kilövés után 73 másodpercet repült, majd felrobbant. Hét űrhajós volt a fedélzeten, senki sem élte túl a balesetet. Később kiderült: a baleset oka egy tömítőgyűrű volt. Egészen pontosan az, hogy a gyűrű anyaga plusz 11 fok alatt rugalmatlanná vált, és nem zárta el megfelelően az üzemanyagtartályok részei közötti hézagot. A nem megfelelő tömítés miatt a szivárgó hajtóanyag végül repülés közben berobbant, és a három hordozórakéta egyszerre robbant fel.
Ráadásul a tömítést gyártó cég is és a NASA is tudott a tömítés anyagának e tulajdonságáról, csak valahogy a mérnökök között „elsikkadt” a kommunikáció, és amíg az űrsiklókat meleg időben indították nem volt gond.
Ezek a példák is jól mutatják, hogy mennyire precízen, alaposan és körültekintően kell dolgozni a mérnököknek.
A tragédiák mellett azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a Földön minden percben számtalan dolgot álmodnak, terveznek és építenek meg a mérnökök.
Szerencsére azért vannak olyan esetek is, amikor a hiba nem követel emberéletet.
Az elbaltázott esetekről pedig számtalan olyan kép és videógaléria van, melyekből kiderül, hogy miután kimérgelődték magukat a tervezési hibák miatt, lehet egy jót nevetni az eredményen.