Miért pont az okosóra?
2019. december 19. írta: Profigrammers

Miért pont az okosóra?

Karácsonyra tablet, okostelefon, okos TV, drón, idén pedig az okosóra. Már az elmúlt évek karácsonyi ajándékainak toplistájából is sok mindent megtudhattunk a technológiai fejlődés irányáról, prioritásairól.

foto:Thelocalsweden

Mindemellett természetesen a társadalmak mentális állapotáról is. Svédországban 1994-ben a mobiltelefon volt a legfelkapottabb ajándék. Idén viszont egy fadoboz. Ebben tarthatják a digitális diéta miatt kikapcsolt eszközeiket a svédek.

A mérnököknek sok esetben a marketingguruk szabják meg, vagy legalábbis erősen ajánlják, hogy milyen új vagy újszerű termékkel kellene elkápráztatni a nagyérdeműt. Az elmúlt pár évben vált megszokottá, hogy karácsony előtt nem sokkal megjelennek a toplisták a termékekkel, melyekből az adott évben a legtöbbet vásárolnak az emberek.

A pénznyerőgépeknek tartott fogyasztóknak gondolkodniuk sem kell. Évről évre egyre több olyan kütyüt tolnak eléjük, melyekről azt sem tudták, hogy szükségük van rá. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehetnének hasznosak. Ma már nincs olyan marketing tankönyv, melyben ne találnánk párat az Apple alapítójának gondolataiból, és Steve Jobs szavait nemcsak megfogadni érdemes, hanem elgondolkodni is rajtuk.

„Az emberek gyakran nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik.”

De az, hogy dől el, hogy a folyamatosan ránk öntött termékdömpingből mi lesz a kedvenc, melyikből fogy a legtöbb? A marketingen túl valószínűleg a szerencse is kell hozzá. Egészen pontosan az, hogy a termék megfelelő időben és megfelelő körülmények között legyen a fogyasztók látóterében. Az internet legjobb tulajdonságait kihasználó kütyükből biztosan keveset adnak el ott, ahol a net döcög, ha van egyáltalán. A megfelelő időben piacra dobott – és a megfelelő piacra dobott – termékek érhetnek el átütő sikert. Ráadásul a piacok között is óriási eltérések lehetnek.

Miközben Magyarországon idén több egymástól független becslés szerint az okosórák piaca bővül leginkább – azaz az eladások száma e termék terén emelkedik a leggyorsabban – egy amerikai összeállítás szerint az ottani vásárlók csak a 19. helyre sorolták az Apple Wach-ot. A lista szerint az ottani fogyasztók elsősorban hasznos kiegészítőket és személyre szabott ajándékokat vásárolnak.

 

 

Egyes vélemények szerint az automata kávéfőzőket, villanófényes szőrtelenítőt és állóporszívót is megelőző okosfitness karpántok és okosórák idén a hazai egészségügynek is köszönhetik sikerüket.

Világszinten is kiemelkedő Magyarországon a gyógyszer- és egészségügyi hirdetések aránya. A Marketingpirula elemzése szerint ma minden harmadik reklám ilyen. A televíziókból, nyomtatott formában vagy neten ránk ömlő üzenetek hatására nemcsak a gyógyhatású szerek fogyasztása nő. A Google statisztikái szerint 2019-ben Magyarországon az egészséges életmódra és a gyógyszerekre kiugróan sokan kerestek a neten. Az adatokból az is kiolvasható, hogy az ország keleti felét érdekli jobban ez a témakör.

 

 

Idén ebbe a felfokozott érdeklődésre válaszul érkeztek meg a megfizethető árú okosórák. Az egyszerűbb, aktivitást figyelő okoskarkötők már nagyon olcsók. Pedig ezek is elég „okosak”. Pulzust mérnek, lépést számlálnak, a GPS adatok alapján kiszámolják a megtett távolságot, elhasznált energia mennyiséget számolnak… és ezek csak az alapfunkciók. Sokszor igaz: a drágább, pontosabb. Természetesen kivétel azért akad. Van olyan kínai okoskarkötő, amelyik féláron is tudja azt – minőségben is –, amit márkásabb társai.

Úgy tűnik, hogy a magyarok egészséges életmód vágyán az okosórák gyártói is sokat nyerhetnek. Már majdnem mindegyik közepes minőségű szerkezet alkalmas arra, hogy másodpercre pontosan kövessük szervezetünk aktuális állapotát.

Technológiailag ez megoldható, de a jogi szabályozás még le van maradva. Jó példa erre a Samsung esete. A cég okosórái is tudnak EKG-t mérni, de a sok – köztük a magyar – piacon ezt a funkciót le kellett tiltani. A hivatalos álláspont szerint amíg a gyártók nem bizonyítják, hogy a szerkezet elég pontosan mér, azaz nem ad megtévesztő egészségügyi adatokat, addig nem kapnak engedélyt. Állítólag jövőre ez a Samsung esetében változik, és az Apple után ez a cég is megkapja az egészségügyi hatóságok engedélyeit.

pic:dreamsline.com

 

Az okosóra- és okoskarkötő-eladásokból következtethető felfokozott egészség iránti érdeklődés tulajdonképpen jó dolog. Amennyiben az eszközök használói a szervezetük adatait látva életmódot változtatnak. E helyett azonban sajnos az is trend, hogy egyre több épphogy csak kipróbált eszközt kínálnak eladásra a magyarok. A hirdetésekben azt írják, hogy legtöbbször kihasználatlanság miatt. Nem lehet, hogy azért adják el, mert nem akarnak szembesülni az egyre romló egészségügyi adataikkal. Egyszerűbb nem látni a magas vérnyomás-értéket, mint életmódot változtatni. Ha így van, akkor már csak azt kell megoldani a mérnököknek, hogy olyan eszközt fejlesszenek ki, amelyik el tudja érni, hogy használója valóban életmódot változtasson.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr4015359374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.