Katonák, fegyveres őrök, titkosszolgálati ügynökök, ma már kitakart műholdképek és a világ egyik legnagyobb hatalommal bíró embere Vlagyimir Putyin.
Ezek nem egy kém-akciófilm alkotóelemei. A Profigram-MMG Rendszerház mérnökei találkoztak a primoszki kikötőben ilyen körülményekkel. A birodalmi álmokat dédelgető, és ezért egyre többet építkező Oroszországban nem ritka a titkolózás, ködösítés. E blog több fényképe is titokban készült.
Az óvatosság és a „jobb félni, mint megijedni” tanács ennyire komolyan vétele itt érthető. A világ legnagyobb olajtermelője, Oroszország. Az egyik legfontosabb és legnagyobb nyersolajszállító csővezeték-rendszerének - a Balti vezetékrendszernek - tengeri kikötője ez a hely.
Nemrég bemutattuk azokat a tankhajókat, melyek gyomra éhes szörnyetegként nyelik el a töménytelen mennyiségű nyersolajat, most a tartályokat megtöltő vezetékekkel és szivattyúkkal foglalkozunk, és a szakemberekkel, akik mindezt létrehozták, programozták és üzemeltetik.
A Balti Kőolajvezeték és a kapcsolódó Primorszk terminál automatizálási rendszerének tervezési- és kivitelezési munkáiban a Transznyefty cég megbízásából az MMG-AM Nova Kft. 2000-óta - a kezdetektől – vett részt. A magyar mérnökök tehát nemcsak az üzemeltetés és karbantartás miatt vállaltak felelősséget. Az oroszok már a tervezés időszakában is számítottak a magyarok különleges szaktudására - mesél tapasztalatairól a cég egyik munkatársa, Kalmár Ferenc.
2001-ben pedig már a Profigram-MMG Rendszerház mérnökei is a Szentpétervártól 130-km távolságra lévő tengerparton dolgoztak.
A 8 ezer kilométer távolságból Szibériából érkező olajvezetékek egy óriási tartályrendszerhez érkeznek. Két csőrendszer is itt ér véget. Az egyik 70 cm átmérőjű, a másik cső egy méter átmérőjű. Ezekből 18 darab, egyenként 50 000 m3 befogadóképességű tárolót töltenek meg a szivattyúk. Vezérlésük bonyolult, nem mindegy mikor merre, mekkora nyomással áramlik az olaj.
A folyamatba több mint 700 szelep nyitásával-zárásával lehet beavatkozni. A teljes irányítás és vezérlés a magyar mérnökök munkája, nagy részét a Profigram-MMG Rendszerház dolgozói készítették!
Amíg a rendszer egy része töltődik, a másik fele ürül. 4 dokk mellett tölthetik a 120 ezer tonnás tankhajókat. Három szivattyúállomás dolgozik ezen, hat mérőállomás figyeli folyamatosan, hogy mi történik.
Nemcsak mindennek kialakítása tette világhírűvé a céget. Az orosz vezetés 2001-ben úgy döntött, hogy még az évben el kell készülnie az olajkikötőnek. Így az utolsó pillanatokban óriási teher hárult a rendszer kiépítőire. Ma már mosolyogva mesélnek a Profigramosok az átélt stresszről és óriási nyomásról, de a feladat természetesen sikerült.
Az ünnepélyes átadáson Vlagyimir Putyin nyomta meg a piros gombot, amely ezúttal a szivattyú és töltőtelepet indította el.