Olaj a kikötőben
2017. január 18. írta: Profigrammers

Olaj a kikötőben

Katonák, fegyveres őrök, titkosszolgálati ügynökök, ma már kitakart műholdképek és a világ egyik legnagyobb hatalommal bíró embere Vlagyimir Putyin.

kep8.jpg

Ezek nem egy kém-akciófilm alkotóelemei.  A Profigram-MMG Rendszerház mérnökei találkoztak a primoszki kikötőben ilyen körülményekkel.  A birodalmi álmokat dédelgető, és ezért egyre többet építkező Oroszországban nem ritka a titkolózás, ködösítés. E blog több fényképe is  titokban készült. 

primorsk_map.jpg

Az óvatosság és a „jobb félni, mint megijedni” tanács ennyire komolyan vétele itt érthető. A világ legnagyobb olajtermelője, Oroszország. Az egyik legfontosabb és legnagyobb nyersolajszállító csővezeték-rendszerének - a Balti vezetékrendszernek - tengeri kikötője ez a hely.  

kep9.png

Nemrég bemutattuk azokat a tankhajókat, melyek gyomra éhes szörnyetegként nyelik el a töménytelen mennyiségű nyersolajat, most a tartályokat megtöltő vezetékekkel és szivattyúkkal foglalkozunk, és a szakemberekkel, akik mindezt létrehozták, programozták és üzemeltetik.

kep10.jpg

A Balti Kőolajvezeték és a kapcsolódó Primorszk terminál automatizálási rendszerének tervezési- és kivitelezési munkáiban a Transznyefty cég megbízásából az MMG-AM Nova Kft. 2000-óta - a kezdetektől – vett részt. A magyar mérnökök tehát nemcsak az üzemeltetés és karbantartás miatt vállaltak felelősséget.  Az oroszok már a tervezés időszakában is számítottak a magyarok különleges szaktudására - mesél tapasztalatairól a cég egyik munkatársa, Kalmár Ferenc.

kep2.jpg

2001-ben pedig már a Profigram-MMG Rendszerház mérnökei is a Szentpétervártól 130-km távolságra lévő tengerparton dolgoztak.

kep3.png

A 8 ezer kilométer távolságból Szibériából érkező olajvezetékek egy óriási tartályrendszerhez érkeznek.  Két csőrendszer is itt ér véget. Az egyik 70 cm átmérőjű, a másik cső egy méter átmérőjű. Ezekből 18 darab, egyenként 50 000 m3 befogadóképességű tárolót töltenek meg a szivattyúk.  Vezérlésük bonyolult, nem mindegy mikor merre, mekkora nyomással áramlik az olaj.

A folyamatba több mint 700 szelep nyitásával-zárásával lehet beavatkozni. A teljes irányítás és vezérlés a magyar mérnökök munkája, nagy részét a Profigram-MMG Rendszerház dolgozói készítették!

 kep5.jpg

Amíg a rendszer egy része töltődik, a másik fele ürül. 4 dokk mellett tölthetik a 120 ezer tonnás tankhajókat. Három szivattyúállomás dolgozik ezen, hat mérőállomás figyeli folyamatosan, hogy mi történik. 

 kep7.jpg

Nemcsak mindennek kialakítása tette világhírűvé a céget.  Az orosz vezetés 2001-ben úgy döntött, hogy még az évben el kell készülnie az olajkikötőnek. Így az utolsó pillanatokban óriási teher hárult a rendszer kiépítőire. Ma már mosolyogva mesélnek a Profigramosok  az átélt  stresszről és óriási nyomásról, de a feladat természetesen sikerült.

kep6.jpg

Az ünnepélyes átadáson Vlagyimir Putyin nyomta meg a piros gombot, amely ezúttal a szivattyú és töltőtelepet indította el.

kep12.png

A bejegyzés trackback címe:

https://profigrammers.blog.hu/api/trackback/id/tr6112135537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása